Har lite funderingar på min panna som fick lite fnatt härom dagen med låg pressostat och skummande i synglaset.
Har sen tidigare justerat gasen så att pump gick bra då den hade ventilskrammel och annat för sig och fick då en temp efter expansionsventil på runt +7 grader vilket då inte alls är bra enligt det man läst hur det egentligen ska vara, men det funkar och vi kan hålla runt 22 grader ner mot -15 utan tillskott och 300 kvm hus.
Nu i dagarna fick den då lite fnatt igen och larma då för lågt tryck och skummande i synglas och tänkte att nu är det dags för byte men efter lite grubblande så kollade jag upp temp efter expansionsventilen och tyckte den var högre då det gick att köra den någon cykel innan jag stängde av, tog och justera gas igen och ställde den på 7 grader och kollade kompressortemp som då hölls sig lite ovan +35 över utgående temp elementvatten och sedan dess så snurrar den som innan...
Det jag funderar på är om det är gasbrist när man kan återställa temp mm så att den funkar?
När jag justerar gas så expansionsventil blir kallare mot 0:an så drar kompressortemp iväg vilket jag förstått pekar på att kompressor är dålig och inte klarar tryck, samt så tycker jag den blir lat efter en viss temperatur på elementvatten (typ runt 42) men kan det vara för lite gas trots allt?
Expansionsventil är säkert inte den bästa heller men ett byte är nog något jag inte tänker göra utan då byts nog hela pannan ut då den är från 2003 och har nog nära gjort sitt.
I övrigt så är det normala temperaturer på både kalla och varma sidan trots att temp efter expansionsventil är runt 7 grader så på det sättet funkar den och vad jag tycker är bra förbrukning med runt 11000-12000 för uppvärmning.