0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det frikyla du menar när du skriver "frikalla", så behöver du två värmeväxlare.
Här är ett alternativ.
Min pump kan göra 12 kw kyla.
Var det inte frikyla du efterfrågade? Det du skriver liknar mer aktiv kyla.Du vill ju helst inte tappa någon temperatur i värmeväxlaren d.v.s. är det en lite värmeväxlare som ger 4 kW vid 55°, så kan det vara när den måste matas med 75°. Du vill nog helst att den ska ge nästan samma temperatur som den matas med.Likadant när du kör kyla. Vill du att värmeväxlaren lämnar 7°, så är det ju tacksamt om den också matas med en temperatur så nära 7° som möjligt.
Förstår inte riktigt vad det är för lösning du tänkt dig. Du funderar på glykol till konvektorn, så då växlar du brinen till en glykolslinga genom växlaren? Men sedan säger du att du vill kunna köra värme på vintern? Då behöver du väl inte glykol, om du bara ser till att ha ett värmebärarflöde genom konvektorns matning?När jag installerade frikyla med vvx så drog jag helt enkelt upp en vanlig värmebärarslinga till konvektorn och satte en trevägs kulventil som isolerar vb-slingan från resten av husets cirkulation på sommaren.Sök på gamla inlägg från mig och frikyla så hittar du nog en skiss, om du är intresserad.Edit: Hittade skissen
Förstår inte riktigt din ritning. Har du verkligen brine och värmesystem separerat där? Genom en växlare?Det jobbiga att inte ha något köldmedium är ju om det t.ex blir strömavbrott på min kallvind...