Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilka kontaktor styr elpatronerna?  (läst 867 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blixtgo

  • Superblixt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken amatör
Vilka kontaktor styr elpatronerna?
« skrivet: 12 mars 2022, 00:12:44 »
Pga elpatron fel har en firma har satt in nya elpatroner men fortfarande funkar bara den på 3kw. Så trodde de att det var fel på en kontaktor. De satt in en ny kontaktor som inte såg exakt ut som den gamla, men fortvarande funkade bara den 3kw patronen. Nu säger de ngt om att det kan vara fel på en överhettningsskydd (?) som de tyvärr inte kan kolla av ngn anledning. Eller att den nya kontaktor är fel. Han som reparerar säger att han är ingen elektriker och egentligen inte förstår hur en kontaktor funkar.

Till min fråga. Hur tar jag reda på vilka två trefas kontaktorer styr de två elpatroner? Jag har en IVT Greenline HT Plus E.

Då kan jag mäta om båda kontaktorna får 220 VAC när de skall, genom att manuellt styra maskinen att köra elpatronerna.

Går det att fysiskt trycka på en kontaktor för att få den att leda strömmen, dvs manuellt få den att funka på samma sätt som den gör när den har 220 vac på styrpinnarna?
IVT Greenline HT Plus E17 med extern varmvattentank och volymtank för radiatorkretsen. TvÃ¥ borrhÃ¥l pÃ¥ 150 m vardera. Huset byggt 1971, 1 1/2-plans tegelhus utan källare, boyta 450 m2, var tidigare ett församlingshus.  NW SkÃ¥ne, Höganäs kommun.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29433
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilka kontaktor styr elpatronerna?
« Svar #1 skrivet: 12 mars 2022, 09:02:38 »
Hej!
Första att kolla är meny 5.2, vad är den inställd på?
Default är 2/3 och det innebär att bara 6 kW patronen i schemat körs.

Sid 96 i denna visar kretsschemat.
https://cdn.jseducation.se/files/pages/ivt-495-service-5.pdf

Kontaktorerna kallas bara för CE1 och CE2 i schemat, man brukar kunna trycka in en knapp på kontaktorn för att sluta spänningen.
Styrspänningen är ansluten till T1 och T2 på plintkortet.

Överhettningsskyddet och automatsäkringen (F2) bryter spänningen på båda elpatronerna, så funkar den ena är det inte detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad blixtgo

  • Superblixt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken amatör
SV: Vilka kontaktor styr elpatronerna?
« Svar #2 skrivet: 12 mars 2022, 22:11:29 »
Carl!  Otroligt bra information i ditt svar, stort tack. Tack för kretsschemat, jag har länge letat efter det. SÃ¥ fort jag har tillfälle ska jag kolla styrspänningen och (troligen) Ã¥terkommer jag med fler frÃ¥gor.

Förresten den gamla patronen var sprucken i båda den 6kw och den 3kw del men ingen mätte motståndet i den. Den 3kw delen hade funkat hela tiden. Jag tycker det var konstigt att byta ut patronen utan att vara 100 på att det var patronen det var fel på. Efter bytet av patronen kom man fram till att, jaha, det måste vara kontaktorn det är fel på, eftersom den 6kw delen fortvarande inte kom igång.
IVT Greenline HT Plus E17 med extern varmvattentank och volymtank för radiatorkretsen. TvÃ¥ borrhÃ¥l pÃ¥ 150 m vardera. Huset byggt 1971, 1 1/2-plans tegelhus utan källare, boyta 450 m2, var tidigare ett församlingshus.  NW SkÃ¥ne, Höganäs kommun.

Utloggad blixtgo

  • Superblixt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken amatör
SV: Vilka kontaktor styr elpatronerna?
« Svar #3 skrivet: 13 mars 2022, 14:46:08 »
Status nu efter mätningar:

Båda kontaktorer funkar manuellt (jag trycker in dem med skruvmejsel). Jag ser på elmätaren att den vänstra leder ström till den 3kw patron, den höger ger ström till den 6kw patron. Funkar som den skall m.a.o.

När jag kör maskinens menuval för handkörning av elpatroner, kan jag mäta 220v
till kontaktor terminal a1-a2.

Kontaktorn för 6kw blir aldrig styrd, dvs får inte 220v! Men konstigt nog, kontaktorn för 3kw blir styrd, dvs får 220v, vid alla tre strömval (3, 6, eller 9 kw på menuval). Mystiskt?

Min maskin tillverkades före 1/2005. Jag hittade ett elschema i maskinen! Kolla!
IVT Greenline HT Plus E17 med extern varmvattentank och volymtank för radiatorkretsen. TvÃ¥ borrhÃ¥l pÃ¥ 150 m vardera. Huset byggt 1971, 1 1/2-plans tegelhus utan källare, boyta 450 m2, var tidigare ett församlingshus.  NW SkÃ¥ne, Höganäs kommun.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29433
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilka kontaktor styr elpatronerna?
« Svar #4 skrivet: 13 mars 2022, 19:15:01 »
Ajdå, låter som att styrkortet inte är riktigt OK.
Men om du kopplar om dem så kan du ju koppla 6 kW patron på den utgången som funkar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad blixtgo

  • Superblixt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken amatör
SV: Vilka kontaktor styr elpatronerna?
« Svar #5 skrivet: 13 mars 2022, 23:57:23 »
Carl,  Jag tenderar att vara överens med dig om styrkortet. Tack för förslaget att fÃ¥ igÃ¥ng 6kw. Särskilt eftersom 3kw räcker inte alls när maskinen kör legionaires höjningen.

Om inte ngt nytt framkommer kan vi säga hej då för denna gång.
IVT Greenline HT Plus E17 med extern varmvattentank och volymtank för radiatorkretsen. TvÃ¥ borrhÃ¥l pÃ¥ 150 m vardera. Huset byggt 1971, 1 1/2-plans tegelhus utan källare, boyta 450 m2, var tidigare ett församlingshus.  NW SkÃ¥ne, Höganäs kommun.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!