Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe vm300  (läst 926 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jocke12345

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe vm300
« skrivet: 02 mars 2022, 17:07:23 »
Hej
Har en fråga ang tryck på min panna.
Arbetstryck ska ligga mellan 0,5-1,5 oftast brukar den står på 1,0 på mätaren på panelen.Men om tappar upp ett mindre bad till dottern så åker trycket ner på noll. Sen går det väldigt sakta upp. Vet att jag i början fyllde på när det var lågt men då dagen efter var trycket 2.0 så jag släppte ut på säkerhetsventilen. Nu är inte jag kunnig i området men vad jag förstår så är det trycket på värmesystem,jag har tre plan så 1 bar bör väll räcka. Men om trycket är så lågt ibland innebär det att det inte är tryck eller vatten högst upp då? Jag har inga läckor men kan höra på mina 2 radiatorer att flödet låter lite annorlunda och som att det kluckar ibland. Men när jag luftar kommer vatten direkt. Allt funkar men jag undrar om allt funkar som det ska. Tappar man tryck i värmesystemet när man tappar varmvatten? Tacksam för svar. Mvh Jocke

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe vm300
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2022, 18:04:54 »
Är huset väldigt stort med grovt värmesystem så expansionskärlet är för litet? Kanske är gummibälgen och förtrycket i expansionskärlet som är för lågt? Förtrycket ska normalt vara 0,5 bar med tomt kärl men kan behöva höjas något om många våningar. Att tappa upp ett bad tömmer nog varmvattenberedaren i VVM300 helt så det blir kallt och trycket i systemet sjunker.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jocke12345

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe vm300
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2022, 18:18:02 »
Hej
Huset är på 140 kvm med 10 radiatorer, inga grova ledningar. Jag har satt in en extra vvb med 100 liter.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe vm300
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2022, 18:41:57 »
Ok, då skulle jag absolut kontrollera förtrycket i expansionskärlet. Sitter en bildäcksventil på kärlet. Trycker man på stiftet ska det komma luft, inte vatten för då är gummibälgen trasig. Kommer det ingenting är det tomt på förtryck. Förtrycket är egentligen med tomt kärl så man får försöka pumpa och mäta med 0 bar tryck i värmesystemet så man håller säkerhetsventilen öppen och släpper ut värmevatten under den relativt korta tiden. Sedan får man fylla upp systemet igen och möjligen lufta radiatorer högst upp om de inte blir varma.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jocke12345

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe vm300
« Svar #4 skrivet: 02 mars 2022, 20:26:00 »
Ja det låter som det är expkärlet,då jag fyller på systemet lite snabbt reagerar givaren direkt. Så ska det väll inte vara?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe vm300
« Svar #5 skrivet: 02 mars 2022, 20:41:32 »
Nej det ska reagera lite grann trögt när man fyller på.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jocke12345

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe vm300
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2022, 12:17:01 »
Tack för hjälpen.
En sista dum fråga, varför försvinner trycket i värmesystemet när jag tappar varmvatten? Är det inte 2 separata system fast i samma behållare?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe vm300
« Svar #7 skrivet: 04 mars 2022, 12:52:18 »
Lägre temperatur ger också lägre tryck men det ska inte sjunka helt. När du tappar varmvatten fylls innerdelen av tanken med kallt vatten. Då sänker det också temperaturen på det omkringliggande värmevattnet i dubbelmantelutrymmet. Trycket på manometern går ner.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Jocke12345

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe vm300
« Svar #8 skrivet: 04 mars 2022, 16:10:55 »
Tack Josht👍

Utloggad hjalle74

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Nibe vm300
« Svar #9 skrivet: 26 mars 2022, 13:07:58 »
Jag tror det är rätt vanligt att det inbyggda expansionskärlet i vvm300 ger upp efter x år, jag monterade nyligen ett externt 35L kärl i min anläggning, efter det är trycket "bomfast" på det jag höjt till initialt. Mätarna rör sig knappt aldrig....
« Senast ändrad: 26 mars 2022, 13:39:22 av hjalle74 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!