Hej!
Jag har ett hus från sjutiotalet med direktverkande el och tänkte investera i en luflt/luftvärmepump. Den stora frågan (som för alla antar jag?) är var den bäst placeras. Jag skulle helst undvika vardagsrummet för att inte behöva se eller höra den så mycket men vill ju samtidigt inte offra för mycket verkningsgrad. Bifogar planlösning med några alternativ utmärkta.
1. I hallen där jag först tänkt mig men har förstått att det kanske blir svårt för värmen att leta sig in i huset på detta sätt i och med att den behöver passera några dörröppningar på vägen in i vardagsrum/kök?
2. Ett steg in i huset men här behöver den monteras på en innervägg och inte jättemycket plats mellan dörröppning och tak (ca 32 cm) så blir kanske montering för nära taket där?
3. Trots allt i vardagsrummet där jag helst inte vill ha den men är väl likväl ett alternativ. Inte jättemycket plats över fönstret heller.
4. Ett annat alternativ i vardagsrummet (samma problem med plats mellan fönster och tak).
Några tips på vad som är bäst? Fritt fram att komma med andra, bättre placeringar också