Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RÃ¥d kring placering innerdel  (läst 902 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pinsam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
RÃ¥d kring placering innerdel
« skrivet: 02 mars 2022, 11:29:03 »
Hej!

Jag har ett hus från sjutiotalet med direktverkande el och tänkte investera i en luflt/luftvärmepump. Den stora frågan (som för alla antar jag?) är var den bäst placeras. Jag skulle helst undvika vardagsrummet för att inte behöva se eller höra den så mycket men vill ju samtidigt inte offra för mycket verkningsgrad. Bifogar planlösning med några alternativ utmärkta.

1. I hallen där jag först tänkt mig men har förstått att det kanske blir svårt för värmen att leta sig in i huset på detta sätt i och med att den behöver passera några dörröppningar på vägen in i vardagsrum/kök?
2. Ett steg in i huset men här behöver den monteras på en innervägg och inte jättemycket plats mellan dörröppning och tak (ca 32 cm) så blir kanske montering för nära taket där?
3. Trots allt i vardagsrummet där jag helst inte vill ha den men är väl likväl ett alternativ. Inte jättemycket plats över fönstret heller.
4. Ett annat alternativ i vardagsrummet (samma problem med plats mellan fönster och tak).

Några tips på vad som är bäst? Fritt fram att komma med andra, bättre placeringar också :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9779
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: RÃ¥d kring placering innerdel
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2022, 11:50:31 »
Hej! Jag skulle sätta den enligt alternativ 2. Värmen kan sprida sig bra och kanske även uppför trappan som finns där(?) samt att den bara stör lite. Finns modeller som endast är 27 cm höga. Kanske kan man annars sala ner karmöppningen några cm för att få fästpunkter och extra höjd? Om inte 2 så enligt alternativ 4 men beroende på möbleringen så man inte sitter precis vid innerdelen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8478
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: RÃ¥d kring placering innerdel
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2022, 13:25:38 »
Placering under fönster på 4 eller låg placering på 1 om det nu finns plats
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2451
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: RÃ¥d kring placering innerdel
« Svar #3 skrivet: 02 mars 2022, 19:01:46 »
4:an under fönstret blir perfekt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!