0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Någon top grade 100 hittar jag inte.För en korrekt jämförelse måste du ange modellbeteckningarna du fått pris på.Är installationen komplett, eller tillkommer något, som t.ex. styrmodul eller annat som kan behövas.Så vitt jag kan se så är det stor skillnad på uteffekten till förmån för Daikin - så besparingarna torde inte bli desamma - men jag vet ju inte säkert vilka modeller du jämför.Exempel: Viessman 221.C08 ger max 8.5 kW vid +7 grader ute och 35 graders framledningstemp. (golvvärme)Redan vid +2/35°C tappar den till 7 kW maxeffektDaikin 140: ger 9.4 kW vid +7/35.MENVid -7 grader ute och + 55 på framledningen ger Daikin hela 11 kW uteffekt om man får tro produktbladet, och om jag inte har feber-yra... Som jag tolkar effekterna så stryps Daikin medvetet ned i uteffekt vid +7/35, kanske för att kunna presentera bra COP-siffror, eller för att ha bibehållen väl fungerande kylprocess.Den har vid lägre utetemp, när effekten behövs, så kan de ge avsevärt mycket högre uteffekt.Om jag får gissa så ger den kanske dubbelt så mycket uteffekt när ni som bäst behöver den.Hur stor skillnad det blir i besparing är osäkert, inte sällan brukar prisskillnaderna i stort göra att inköpspriset och besparingen tar ut varandra under anläggningens livslängd.Med de höga elpriser vi lär få se i framtiden så skulle jag nog vara väldigt försiktig med att installera en anläggning som kräver eltillsats när det blir kallt ute, speciellt i Skåne där elpriserna är som högst, och där man utan större problem kan dimensionera även luft/vatten för 100% effekttäckning.Om jag får gissa så ger Viessman ca 4 kW max vid -15/55Daikin ger då mer än 9 kW Ska du jämföra bör du begära pris på VIessman 221.C13
Vilken framledningstemperatur behövs i husets värmesystem för att hålla rumstemperaturen när det är som allra kallast på vintern? Dimensionerande vinterutetemperatur i Skåne är från -10° i söder ner till -15° beroende på var i Skåne vi pratar om. Vilken värmekurva används i nuvarande NIBE-system?
Det jag vet är att nuvarande system är inställt på kurva 11. Vi har igen golvvärme, det är vanliga hederliga vattenburna radiatorer i huset. Huset ligger söder om Malmö, nära kusten så är sällan temperaturer under -10 och ska man tro klimatutvecklingen lär det ju inte bli kallare om vintrarna här heller.
9.1 kW vid -7 grader ute och 55 grader fram ligger skyhögt över vad Viessmans maskin skulle ge ved de temperaturerna, den ger ju avsevärt mycket mindre redan vid +2/7°COm jag får gissa så ger den alltså kanske på sin höjd 4 kW när Daikin ger över 9 kWDet är en enorm skillnad och visar väl mest att din installatör läst på rätt dåligt.Tråkigt när det inte finns produktblad för Daikins nya maskin.Eller produktblad på Viessman som visar på den nyttiga effekten vid ca -10 grader.Med tanke på den höga värmekurvan så lär ni behöva en pump som kan ge mer än 55 grader varmt vatten.Nu behöver inställda kurvan inte betyda att den behövs, om termostater är/varit aktiva i ert hus, det kan vara ett felinställt värde - men om det behövs kurva 11 så har ni ett riktigt högtempsystem och bör välja värmepump därefter.
Står inför utbyte av befintlig luft/vatten-värmepump (Nibe F2025 6kw från 2009, innedel från 2004), då det är fel på den som annars behöver åtgärdas. Huset är ett äldre hus i Skåne, ca 130 kvm med nuvarande årsförbrukning på ca 20.000 kwh.Har fått förslag på en Viessmann Vitocal 222-S (8 kw) eller en Daikin Althema 3 Top Grade 100 (8 kw?).Daikins ser ut att ha lite bättre prestanda och är mycket mer omskriven än Viessmanns motsvarighet, men Daikin är också ca 30.000 kr dyrare att köpa. Vår ekonomi tillåter inga värmepumpar i ett dyrare segment än dessa, och hade gärna valt Viessmann som är billigast - men undrar om någon har erfarenhet av Viessmann eller har något att säga om vad som är klokast här?Produktblad Viessmannhttps://varmepumpbutiken.se/wp-content/uploads/2021/03/Vitocal-222-S-broschyr.pdfProduktblad Daikinhttps://viewer.ipaper.io/daikin-sweden/broschyrer/luftvatten/daikin-altherma-3-top-grade/?page=6