Hej!
Jag har nu installerat övervakning av mina golvvärmeslingor som är nya från Uponor. (ESP32 + 10 st vattentäta Dallas-givare :-)
* Jag har en givare på inkommande till skåpet, och en givare på varje retur (7 st) samt en på returen tillbaka till pumpen (via arbetstank).
* Jag har utgått ifrån att skillnaderna mellan respektive tillopp är marginell.
* Jag har monterat givarna enbart med aluminiumtejp då jag för tillfället inte hittar min isoleringstejp.
* Det är just nu 1,7 grader varmt ute. Grafen visar delta när pumpen brassar på lite (36 grader framledning, 42 inställt vid DUT som en chansning).
* Golvvärme i träbjälklag (ventilerade nivellgolv, platta på mark)
* Två av rummen (tvättstuga och dusch) har ingjutna slingor och gissningsvis högre delta-t pga detta.
* Om jag tittar på tillopp/retur så är det tydligt att vissa slingor med lågt delta-t skickar tillbaka för varmt vatten.
* Vardagsrum#2 är den längsta slingan (fullt öppen (5)), följt av Vardagsrum#1.
* Skillnaden mellan TC0 och TC3 är 5 grader (delta vid pumpen)
* Dusch är bara några meter (gissar 8m) och flödet för denna står på lägsta (1). Ändå så är delta(t) väldigt lågt. Borde jag stänga ner returventilen för denna för att ytterligare minska flödet?
* Tittar jag på rumstemperatur nattetid så är det va 0,4 grader skillnader mellan varmaste och kallaste "normala" rummen och 0,8 grader om jag tar med tvätt/dusch. Så temperaturen har jag fått jämn.
* Rumstemp är satt på 22 grader med rumsgivarpåverkan aktivt (5/10).
Ett av mina stora frågetecken är fortfarande hur jag vet att hastigheten på CP som skickar vatten till skåpet har korrekt flöde. Jag tycker den har väldigt hög inställning men sänker jag nämnvärt så blir det kallare. Den står inställd på ca 180 kvm fast jag har har 85 som jag värmer upp...
* Strypa returen till dusch?
* Öka flöde till tvätt fast där är varmt (värmepump, arbetstank mm)?
* Minska flödet skåpet men eventuellt öka värmekurva?
* ?
Det har ju tyvärr varit mellan -5 till +5 ute sedan jag köpte pumpen så usla justeringsförhållanden...
Har golvvärmegudarna några rekommendationer så tas det tacksamt emot...