0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Pröva med en lägre panntemp, vi klarar oss med 43 till vardags.Om du stänger av elpatronerna, vilken temp hamnar då pannan på?
Citat från: drjukebox skrivet 29 mars 2006, 22:37:28Pröva med en lägre panntemp, vi klarar oss med 43 till vardags.Om du stänger av elpatronerna, vilken temp hamnar då pannan på? Hej!Klarar ni er med 43gr? Jag har framledningstemp vid -15 ställt på 51 gr. Hur beter sig er panna när det blir kallt? Jag hade panntempen på 50 gr innan, men när det blev kallt och radiatorena behövde mer kräm ställde sig panan på 55gr automatiskt. Då ställde jag panntempen på 55gr och ökade graderna vid framledning vid -15gr. Efter det har det varit en jämnare värme i huset. Är det ekonomisk att ställa värdet lägre?Jag fegade ur när temperaturen gick ner till 48gr, var tid att gå att lägga sig så jag drog på elpatronerna./Mvh Håkan
Citat från: Håkan H skrivet 30 mars 2006, 08:42:56Citat från: drjukebox skrivet 29 mars 2006, 22:37:28Pröva med en lägre panntemp, vi klarar oss med 43 till vardags.Om du stänger av elpatronerna, vilken temp hamnar då pannan på? Hej!Klarar ni er med 43gr? Jag har framledningstemp vid -15 ställt på 51 gr. Hur beter sig er panna när det blir kallt? Jag hade panntempen på 50 gr innan, men när det blev kallt och radiatorena behövde mer kräm ställde sig panan på 55gr automatiskt. Då ställde jag panntempen på 55gr och ökade graderna vid framledning vid -15gr. Efter det har det varit en jämnare värme i huset. Är det ekonomisk att ställa värdet lägre?Jag fegade ur när temperaturen gick ner till 48gr, var tid att gå att lägga sig så jag drog på elpatronerna./Mvh HåkanSkillnaden är ju att vi har Ecoheat!, men jag ville bara få fram att vill du undvika ts så måste elpannan ställas lågt. Annars går eltillskottet på i tid och otid, även när det är varmt ute. Manualen rekommenderar 50 grader, men så lågt det går. Jag tror att du ska ställa tillbaka till 50 grader, men behålla den högre framledningen. Jo, vi kan duscha och diska när elpannetempen är 43 grader. Tycker det är fascinerande att det går att duscha även om elpannetempen är så låg som 38-39 grader, så effektiv är slingväxlaren. Utan ts går bra ner till cirka -10, sedan börjar det svikta med vv.
Hej!Kan det vara så enkelt att det inte funkar när panntemperaturen är så pass hög som 55gr. Ska hem och testa, verkar faktiskt logiskt det du skriver. Vad som inte verkar logiskt är att ha 51gr framledninstemp och panntemp på 50, men "what the heck" funkar det är ju det optimalt att panntempen höjer sig automatiskt när det behövs./Mvh Håkan
Bedrövligt..... ge dig inte det måste gå fixa... är det en nyare anläggning ska inst fixa det, men försök va med så du får se vad dom gör!Bra om du kan logga timmar på kompressor o tillskott, att använda när du pratar med inst eller CTC direkt!
Som akut atgärd kan du ev köra utan elpatron nu när det blir varmt ute (ingen frysrisk)