0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad är det för modell på bergvärmepumpen?Frågan är om cirkpumpen styrs mot tempdiff eller har ett manuellt vred för hastigheten?Har den ett manuellt vred (äldre modell) så ställ ner farten ett snäpp och kolla vad det ger?Du bör då även kolla tempdiff mellan fram och retur när kompressorn går och värmer huset?
Tempdiffen är OK, värdena i parantesen på framledning är börvärde men ärvärdet rör sig över/under när kompressorn går/står eftersom det är en on/off.Värdet på returen är maxvärde innan kompressorn stängs av (och elpatron tar över), det är OK det med.Ditt problem kanske beror på att det är dåligt flöde i systemet överlag.Vi provar med denna lösning först.På de kalla radiatorerna, montera loss termostaten helt.Under denna sitter en metallpigg som troligen fastnat i intryckt läge.Prova att trycka in och se om den fjädrar ut (den är normalt lite trög)?Om den inte går ut så antingen knacka på ventilen eller ta en tång och lirka med metallpiggen, men dra inte i den så den lossnar helt.Det brukar funka att bara skruva på piggen med tången så fjädrar den ut.Se om detta får fart på de kalla radiatorerna?Lyssna om oljuden ändras av detta?Annars är nog cirkpumpen dålig helt enkelt.
Hej igen!Efter lite handpåläggning enligt dina förslag, så har en hel del saker förbättrats. Det elementet på entréplan som inte hade någon värme var det första jag gav mig på. Elementet har aldrig varit avstängt från vår sida, så därför slog det mig inte riktigt att det skulle kunna vara piggen som kärvat (det är ju alltid bland de första förslagen i alla trådar när något inte fungerar, haha). Den var mycket lättöppnad och krävde nästan inget mer än bara lite tryck från tummen. När väl det elementet flödade igen så flödade det i de flesta andra elementen i källaren också, för min del så måste det ju ha inneburit att det elemeten har varit bland de första på den kretsen. Bara de i garaget återstod, varav båda var intryckta, men endast en bråkade. Lite lätta slag med en hammare och lite rotation, så släppte även den tillslut. Så nu har vi flöde i alla elementen i huset. TACK! Vad det gäller ursprungsproblematiken, så gav den inte med sig omedelbart och inte heller 30 minuter efter flödesöppningen ovan. Trixade lite med att öppna och stänga kretsarna, som jag tidigare hade testat framgångsrikt, om än bara för någon dag. Stängde av radiatorkretsstyrningen på anläggningen och väntade någon minut. Startade den därefter igen. Vid första uppstarten var ljudet väsentligt förminskat och vid en upprepad procedur några minuter senare, så har ljudet helt upphört.Nu återstår ju att se om det håller i längden och att boven i dramat har varit en tät krets, som där något kan ha skapat det ljudet, eftersom trycket inte kom vidare, eller om pumpen är dålig, som du menade på också är en möjlighet.