Hejsan!
jag har en panasonic LVP som idag är ca 11 år gammal. dessa tekniska livslängd borde närma sig slutet, men den tuffar på bra. inga missljud eller liknande. det enda jag egentligen gjort med den är att jag bytt motorn i innerdelen pga lagerhaveri (galvaniska strömmar vill jag minnas standardfelet var)
men jag har märkt att i år, och ev förra året att den värmer sämre än tidigare. då jag loggat elförbrukningen sedan start så kan även se att el-konsumtionen gått upp kanske 30-50% jämfört med när den var nyare.
tidigare kunde jag märka av att det blev kallare inne om det var ca -15 ute, nu märker jag det redan när det är -5.
då det inte är något övrigt fel på maskinen så tänker jag helt enkelt att tidens tand har gjort att jag tappat en del gas genom åren. 100% tät gas-system under 10-11 år känns som en utopi, och liknande en AC på bilen som kan behöva påfyllning då och då även om ingen läcka finns tänker jag att det kanske är samma sak med LLP.
så vad säger ni, är kontroll av tryck och gasmängd något som man bör göra vart 5:e år, eller är tanken att man ska kasta pumpen och köpa en ny vart 10e år? det borde väl vara normalt med ett visst läckage sett över 10års tid?
pumpen var "top of the line" när jag köpte det, vill minnas COP-värdet låg runt 4.5, så det är en fin maskin i grund och botten, som jag tror har några år till att ge mig.
mvh Henrik