0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du bara GV eller element med, då måste pumpen i VP stå högre än pumpen på GV det blir för dålig fart på flödet via kulverten
Kanske är cirkulationspumpen för GV helt enkelt trasig. Blir det någon skillnad om du ändrar hastighet på den, eller helt slår av den för att testa? (gör detta när VP går och känn/mät temp på rören och se om något ändras).Och undersök din termostat och de andra strypningar du har där under cirkulationspumpen i GV-fördelaren. Prova ändra dessa på motsvarande sätt åt ena och andra hållet och se om något ändras. Även detta när VP producerar värme.
Man stänger normalt av cirkulationspumparna när man ska lufta värmesystemet. Trycket i systemet bestäms av expansionskärlet i pannrummet och man ska kontrollera att det finns tillräckligt med tryck innan man börjar lufta, under och efter arbetet med avluftningen. Börja med att lufta fördelaren, ser ut som det finns en skruv för det upptill(?) Att spola golvvärmeslingorna är mer jobb. Fyra slingor till 90 kvm är ganska lite. Stora rum som vardagsrum har ofta två slingor för att få ut tillräckligt med värme och jämn värme. Cirkulationspumpen på golvvärmefördelaren behöver kanske vara högt inställd om det finns ett par riktigt långa slingor.
Jepp med det system du har och inga ventiler in på fördelarna så kan du inte spola slingorna, hade varit bra med avstängare för att kunna byta pumpen lätt. Nu är bara in/ut nere tillvänster som det går att stänga. Synd men kört, du kan stänga all utom en och gasa på med tryck och hoppas på att det rensar, du lan känna om returen blir kall , då går det igenom slingan. Mycket spolande blir det.
Kanske går det att montera bort cirkulationspumpen och proppa anslutningarna med G25-proppar? https://billigtvvs.se/vvs/ror-och-rordelar/rorkopplingar/svarta-aducerade-delar/propp-aducera-utvandig-rorganga/?option=1551&gclid=CjwKCAiA6seQBhAfEiwAvPqu1xkxEkeQQmAoqKYRLLDWxTqlnQzGKMoVSXvRux-wqk_onn-oZJWsiRoC9GcQAvD_BwE
Nu är pumpen borta och dags att spola slingorna!
Hej! Har lite funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. I grund och botten har jag problem med att min golvvärme på nedre våningen inte blir varm. Tittar jag på centralen för golvvärmen så är inkommande framtempen endast ca 25grader, vilket jag tror är alldeles för lågt. På övervåningen har vi vanliga radiatorer och de blir tillräckligt varma. Såhär ser inställningarna för min Nibe 1215 bergvärme ut, detta var när kompressorn var i drift: VB-fram 52(VV)cVarmvatten 48cUtetemp 5cVb-r 28 (52)cVVstart 49(49)KB-f 4cKB-r 2(- 8)cKurvlutning 8 (Bor i Linköping) Vp-starter 58505VP-Tid 44378hTS-tid 203hRatten står på +2. Rent spontant reagerar jag på att returen är väldig låg, vilket man också känner på röret intill pumpen. Cirkulationspumparna verkar snurra på som vanligt, luftat systemet mm. Någon som har några idéer var jag kan börja?