Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Golvvärme Wergo/IVT
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Golvvärme Wergo/IVT (läst 1321 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Daniel Ö
Gäst
Daniel Ö
Golvvärme Wergo/IVT
«
skrivet:
07 februari 2022, 19:29:44 »
Citera
Hej experter!
Har ett komplett golvvärmesystem från Wergo samt bergvärmepump från IVT.
Har ett nybyggt hus utan rumstermostater med ett angenämt problem. Vi får det lite för varmt inomhus.
Golvvärmesystemet är injusterat osv och nu försöker jag manuellt justera in värmen så att det ska vara mellan 20-21 grader inomhus. Problemet är att vi konstant ligger runt 24.
Vi är nöjda med temperaturen ut i de rum där vi har klinker så jag vill inte sänka framledningen för mycket.
Jag har försökt strypa alla andra slingor men så det går typ runt på 0.5 l/min förutom i hall/badrum. Temperaturen sjunker ändå inte nämnvärt inomhus. Nästa steg är ju typ att stänga övriga slingor helt.
Kan/Bör jag göra detta eller är det bättre att ha ett litet flöde och sänka Temperaturen ut på golvvärmesystemet?
Jag är bara rädd för att om vi sänker termostaten till golvvärmesystemet kommer vi få kalla klinkersgolv.
Är lite brydd över vad som blir bäst?
Väl mött!
Loggat
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5230
Karma +2/-2
Värmepump eller värmepumpar?
25fOCUS
SV: Golvvärme Wergo/IVT
«
Svar #1 skrivet:
07 februari 2022, 20:01:53 »
Citera
Sänk kurvan ett snäpp i VP , bara någon grad och testa, mät in/ut på slingorna tumregel ca 4-5 C i diff. För lite öka flödet, för mycket minska. Det med injustering är något av ett JASÅ och tumregel som någon gör. Det är dom som bor i huset som bestämmer. Bad strypes inte mycket eller inte alls och övriga rum ställs efter vad man vill ha.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30445
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
08 februari 2022, 08:43:48 »
Citera
Efter varje ändring så måste man vänta ett dygn innan allt blirivt stabilt.
Men som sagt ska du inte använda termostaten på golvvärmen utan kurvan i IVT för att reglera värmen inne.
Klinker kan vara lite kinkigt, det kan bli OK värme i rummet men golvet kan upplevas som kallt.
När man tycker att golvet är OK så blir luften i rummet varm och kvav.
Men du får prova dig fram med instrypningar på övriga golv och justering av kurvan.
Anteckna alla ändringar.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Daniel Ö
Gäst
Daniel Ö
«
Svar #3 skrivet:
08 februari 2022, 09:20:26 »
Citera
Kruxet är att jag inte vill sänka värmekurvan nämnvärt på värmepanna då vi har radiatorer I källaren och där vill jag inte ha en enda grad kallare.
Det lämnar mig enbart åt att justera själva golvvärmen.
Men som jag förstår det ska jag inte röra själva huvudtermostaten på framledningen till golvvärmen utan istället strypa slingorna?
Det är ingen "fara" om cirkulationen i en slinga är snudd på obefintligt alternativt helt av?
Väl mött, och tack för svar!
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30445
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
08 februari 2022, 14:01:18 »
Citera
Det som händer om du stryper ner slingan för hårt är att golvet blir ojämnt varmt, men du märker om det blir komfortstörningar.
Det är ingen större fara så länge cirkulationen i hela systemet är OK.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Golvvärme Wergo/IVT
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 678
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
lubbis
Josth
RaveG
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info