0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Förmodligen alldeles utmärkt. En ny pump med samma effekt kommer inte att ta nämnvärt mycket mer värme från berget. Ökar COP från 3 till 4 (räkneexempel, så stor ökning ger inte en ny pump), alltså med 33%, ökar värmeuttaget från berget med 13%.Det vore intressant att veta ner hur många drifttimmar pump och tillsatsel har och när den togs i drift. Det säger en del om hur mycket mer en kraftigare pump kommer att ta ut från berget men om KBin är +3,5 grader (förhoppningsvis visar givaren rätt) nu verkar det finnas marginal. Är det kuperad terräng kan ett vattenflöde vid borrning betyda att det finns strömmande grundvatten som värmer runt borrhålet.
Klarar pumpen att värma huset ner till -20 kommer en pump med samma effekt att fungera bra. De pumpar som förr klassades som 9 kW är idag att jämföra med pumpar på 10 kW. Man räknar numer med den effekt de ger i samband med golvvärme. Var ligger huset? Jag reagerar på att det kan bli -20 men att borrhålstemperaturen antyder långt söderut.
Hade iaf följande värden när jag kollade precis:-0.9° ut och +3.4° in.
När jag kollade drifttider så är det 28082 timmar VP och 718 timmar tillskott. Tillskottet har dock i princip stått stilla sedan jag flyttade in för några år sedan, tidigare ägare hade galet hög kurva och badade extremt mycket och sådär. Tillskottet går numera bara vid vv-spets eller om det är under 20 minus ute. Har dock för mig att räknaren inte stämmer utan att man måste räkna om det eftersom räkneverket slagit om eller något liknande?
Bra hål med de värdena.Om det står ett minustecken framför har den slagit om. Då blir det 65536-28082 dvs 37454 timmar eller ca 12 år om man räknar med ca 3000 tim/år.
Inget minustecken framför men annars låter det ju rimligt då pumpen är från 07/08. 28092 timmar kan omöjligt stämma iallafall.
Oavsett borde maskinen räcka många år till. Vår HT Plus E11 har gjort över 50 000 timmar och tuggar fortfarande på bra (peppar, peppar)
Det är bara att hoppas att givarna visar rätt temperatur och gratulera till ett bra borrhål.
Det beror på hålets karaktäristik. När jag kollade loggen för i natt/morse låg vi på runt 2.4/-0.2 med en ute-temp på -7.