Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Optima 1100 utan gas, kombimodul 200 A/W, allt från 2009  (läst 597 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 84
Värmepumpen stannade för en vecka sedan, detta efter div. larm sedan åtminstone midsommar... Kyltekniker konstaterade idag att gas saknas helt och åtminstone förångaren behöver bytas. Kostnad ca 35.000:-
Det går att byta ut hela Optima 1100 men det krävs tydligen en ombyggnad för att få kombimodulen (och Rego800) att fungera med ny VP, det blir ungefär samma kostnad som att byta ut allt, inkl. kombimodul. En positiv detalj är att Arctic försäkring finns som förhoppningsvis kommer att täcka en större del vid reparation. Är det något speciellt man bör tänka på?
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.500 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A
Tillsvidare går värmepumpen endast när timpriset är lägre än det vanliga rörliga elpriset vilket även minskar antalet start/stop...

Villan i byn: 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 27859
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optima 1100 utan gas, kombimodul 200 A/W, allt från 2009
« Svar #1 skrivet: 01 februari 2022, 06:38:10 »
Om du har förlängt din Arctic försäkring så ska denna täcka hela reparationen.
Inget att fundera på i så fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 84
SV: Optima 1100 utan gas, kombimodul 200 A/W, allt från 2009
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2022, 09:09:47 »
Det är mina svärföräldrars och de hade faktiskt sagt upp försäkringen men uppsägningen hade inte gått igenom än, de har haft maximal tur i oturen... Dessutom kunde de visst välja om de istället ville ha det kommande reparationsförslaget utbetalt för att köpa en helt ny anläggning...

Kylteknikern kollade även igenom inställningarna och såg att båda värdena för varmvattnet var ställda så högt det gick, min (på ?) och max 54 grader, ganska onödigt!


Larmloggen fram till VP-raset:
21-06-22 Utlöst högtryckspressostat
21-07-06 Utlöst högtryckspressostat
21-09-28 Utlöst högtryckspressostat
Varning 21-10-23 Hög temperaturskillnad värmebärare
21-12-03 T6 Hög hetgastemperatur
21-12-14 Utlöst lågtryckspressostat
21-12-14 Utlöst lågtryckspressostat
22-01-11 Utlöst lågtryckspressostat
22-01-13 T6 Hög hetgastemperatur
22-01-26 Utlöst lågtryckspressostat
22-01-26 Utlöst lågtryckspressostat
22-01-26 Utlöst lågtryckspressostat
22-01-26 Utlöst lågtryckspressostat
22-01-26 Utlöst lågtryckspressostat
22-01-28 Utlöst lågtryckspressostat
« Senast ändrad: 02 februari 2022, 15:08:58 av hebbe_s »
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.500 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A
Tillsvidare går värmepumpen endast när timpriset är lägre än det vanliga rörliga elpriset vilket även minskar antalet start/stop...

Villan i byn: 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 84
SV: Optima 1100 utan gas, kombimodul 200 A/W, allt från 2009
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2022, 18:39:07 »
21-06-22 Utlöst högtryckspressostat
21-07-06 Utlöst högtryckspressostat

Jag såg att dessa båda HP-larmen har kommit prick 4:08 på natten, det borde ju ha med varmvattenspetsen att göra men hur funkar den på en sådan här maskin?
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.500 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A
Tillsvidare går värmepumpen endast när timpriset är lägre än det vanliga rörliga elpriset vilket även minskar antalet start/stop...

Villan i byn: 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 27859
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optima 1100 utan gas, kombimodul 200 A/W, allt från 2009
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2022, 08:21:30 »
Jag vet inte men har man pengarna att lägga på en ny anläggning så kanske man ska ta reparationsbidraget och skaffa nya grejer.
En Optima från 2009 kan krångla fler gånger...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 84
SV: Optima 1100 utan gas, kombimodul 200 A/W, allt från 2009
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2022, 08:44:29 »
Det blir helt klart nya grejor men jag blev nyfiken på om värmespetsen har körs av värmepumpen eller elpatronen? Det känns ju lite absurt om man har timmesavtal för 15 öre/kW på natten och inte spetsar med elpatronen... Rego800 lagrar visst också bara 16 historiska larmkoder så nu är just dessa HP-larmen från midsommar överskrivna...
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.500 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A
Tillsvidare går värmepumpen endast när timpriset är lägre än det vanliga rörliga elpriset vilket även minskar antalet start/stop...

Villan i byn: 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 27859
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optima 1100 utan gas, kombimodul 200 A/W, allt från 2009
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2022, 09:44:59 »
Jo, legionellakörningarna körs med elpatron vanligen.
Vet inte varför den löser på HP, normalt ska kompressorn spärras om returtemp blir för hög?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hebbe_s

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordvästra Skåne
  • Antal inlägg: 84
SV: Optima 1100 utan gas, kombimodul 200 A/W, allt från 2009
« Svar #7 skrivet: 18 februari 2022, 12:13:44 »
En tanke som slog mig idag är om jag ska ta hem skrotet. Tänkte på den trasiga förångaren men allt annat är förmodligen i hyggligt skick (kanske inte exp. ventilen). Är det en stor grej att konvertera om den till en jordvärmepump?
« Senast ändrad: 18 februari 2022, 13:08:53 av hebbe_s »
Bostaden på gården: 195 m² (inredningsbar vind 110 m²) är byggd 1865. Markslinga 2x300 m, Combi Lodam DST 5 värmepump 13,7kW från 1985 drar 5kW förbrukar 14.500 kWh/år inkl. VV (medel 37 år), ingen ytterligare värmekälla. El-kasset frånslagen sedan 2007. När medeltemp ute ligger på -2⁰ är det 21,5⁰ inne (20⁰ vid golvet och 23⁰ vid taket), krypgrunden håller ca 14⁰. Radiatortermostater finns inte. Bostadens huvudsäkringar: 16A
Tillsvidare går värmepumpen endast när timpriset är lägre än det vanliga rörliga elpriset vilket även minskar antalet start/stop...

Villan i byn: 125 m² 1½ plan är byggd 1855. Luft/vatten, IVT AirX 413 från 2022

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 27859
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optima 1100 utan gas, kombimodul 200 A/W, allt från 2009
« Svar #8 skrivet: 19 februari 2022, 08:05:13 »
En tanke som slog mig idag är om jag ska ta hem skrotet. Tänkte på den trasiga förångaren men allt annat är förmodligen i hyggligt skick (kanske inte exp. ventilen). Är det en stor grej att konvertera om den till en jordvärmepump?

Det borde i princip bara vara att svetsa på en förångare anpassad för vätska/vätska.
Sen får du lura styrningen på nått smart sätt så den aldrig avfrostar, enklast är väl att sätta T11-T12 på samma ställe?
Tror inte dessa används till nått annat än avfrostningen?
KB-pumpen kopplas via ett relä att gå samtidigt med kompressorn.
Man kan även simulera skyddet att stoppa grejerna om KB-in blir för låg med en anliggningstermostat som får slå ifrån.
« Senast ändrad: 19 februari 2022, 08:09:20 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?