Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Energianvändning
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Energianvändning (läst 716 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
karinc
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 10
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
karinc
Energianvändning
«
skrivet:
20 januari 2022, 16:47:37 »
Citera
En fråga: Drar pumpen lika mycket el oavsett vilken temperatur man har den inställd på eller drar den mindre om man t.ex. har den på 24 grader ist.f. 27? Spontant tänker jag att den drar mindre vid lägre temp (som elelment), å andra sidan fungerar den ju på samma sätt i vilket fall vilket då kanske gör att temperaturen (den man vill få ut i rummet alltså) inte spelar någon roll?
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10303
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Energianvändning
«
Svar #1 skrivet:
20 januari 2022, 16:55:47 »
Citera
I längden är det temperaturen i rummet/inne som avgör energiförbrukningen. Man kan ställa upp temperaturen och värmepumpen styr upp till max för att uppnå den högre innetemperaturen. Man brukar säga att energiförbrukningen ökar eller minskar med 5% per grad inne om man utgår från 20° och sedan höjer eller sänker temperaturen några grader.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
karinc
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
karinc
«
Svar #2 skrivet:
20 januari 2022, 17:45:09 »
Citera
Ok...det var ju synd:) En annan, lika dum, fråga: Om man har dörrar till många rum öppna så den värmer överallt, drar den mer då än om man stänger vissa rum så den värmer mindre yta? Mitt hus är väldigt litet, 73 kvm, och nu är allt öppet för att få värme överallt. När vi körde på el-element stängde vi alla dörrar och värmde aldrig gästrummet/ biblioteket och klädkammaren, just för att spara el. Har varit så skönt nu att inte frysa ihjäl när man går in där... Fast det kanske är smartare att koncentrera värmen till vardagsrummet där vi är mest? Pumpen ska täcka 125 kvm så även om allt är öppet är det ju långt ifrån "maxvidden".
Loggat
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7730
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #3 skrivet:
20 januari 2022, 18:01:38 »
Citera
Det är husets totala uppvärmning som avgör energiförbrukningen så stänger ni till nått rum så blir förbrukningen lägre.
Sedan får man ju välja mellan komfort och energiförbrukning, dvs vad som är viktigast. För många kommer komforten långt före kronor, men det väljer man ju själv.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #4 skrivet:
20 januari 2022, 18:03:43 »
Citera
Värmepumpen drar mer energi desto större yta/volym den ska värma. Men den drar bara ca en tredjedel så mycket el som en el-radiator så det är bättre att ha innerdörrarna öppna och låta värmepumpen värma än att låta el-radiatorerna värma. Beror mycket på planlösningen i huset hur många rum en värmepump klarar att värma till 20°. Blir oftast svalare i rummen längst bort och man tappar 1-2 grader per dörrpost värmen ska ta sig förbi.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
karinc
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
karinc
«
Svar #5 skrivet:
20 januari 2022, 18:33:29 »
Citera
Ok, tack för svar. Hm...Jag älskar värme; är en riktig fryslort! Har så klart ALLTID fleecetröja osv. När vi eldade dagligen i kaminen eldade vi till ca 26-27 grader (tröja då oxå naturligtvis). Kanske får lov att börja elda igen - ville komma ifrån att vara TVUNGEN att elda (vi är inte purunga längre och hanteringen är inte helt enkel) och bara ha det som mys, men om pumpen drar mer för att jag vill ha varmt får vi nog börja igen...har verkligen inte råd med elen.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #6 skrivet:
20 januari 2022, 18:59:24 »
Citera
Oj, lika varmt inne som på högsommaren då! Har ni gratis ved och inte bor i tätort med eldningsförbud är det naturligtvis bra att kunna elda för att få varmt. Men inte mer än vad kaminen tål. Tänk också på att det finns el-värmda filtar etc. som inte drar så mycket el och kan ge värme där man sitter även om man inte eldar. Framåt sommaren får man hoppas det går att teckna rimliga elavtal igen.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Energianvändning
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 670
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
Kihlman
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info