Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stor värmepump och lös acctank för att kapa pristoppar, är det möjligt?  (läst 675 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kassettband

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag hade en diskussion med en kollega om det kunde vara lönsamt att ha en stor värmepump och acctank för att slippa köpa el när den är som dyrast. Ladda på natten och stänga av när priset peakar. Vid en första anblick verkar det ju vara en god idé, men när jag tänkte lite mer blir jag tveksam. Om man till exempel har en vedpanna så är acctanken på flera m3 och man värmer vattnet till upp mot 90 grader, men med en värmepump vill man ju inte upp värst mycket högre än framledningstemperaturen och då är det inte mycket till värmemängd lagrat innan vattnet i tanken är för kallt, i alla fall om man inte har en megatank och golvvärme.

Tänkte att detta har någon här redan räknat på så lika bra att fråga. Stor tank och (för) stor pump, har det några fördelar?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4717
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Att hÃ¥lla värmen i tanken sÃ¥ det räcker en hel dag, beror pÃ¥ hur stort hus du har och vilken temp som behövs, det gÃ¥r att ladda en stor tank till hälften dÃ¥ den skiktar sig. 750 L  räcker i  ca 5-6 timmar  inklusive  värme  till huset och laddning till ca 55 C i topp och ca 47 i botten 240 m2. Efter stopp sÃ¥ vilar VP i ca 3 timmar och hÃ¥let laddas pÃ¥ md värme. Fodrar lite tänk med rör och el-koppling.

Utloggad Kassettband

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Att hÃ¥lla värmen i tanken sÃ¥ det räcker en hel dag, beror pÃ¥ hur stort hus du har och vilken temp som behövs, det gÃ¥r att ladda en stor tank till hälften dÃ¥ den skiktar sig. 750 L  räcker i  ca 5-6 timmar  inklusive  värme  till huset och laddning till ca 55 C i topp och ca 47 i botten 240 m2. Efter stopp sÃ¥ vilar VP i ca 3 timmar och hÃ¥let laddas pÃ¥ md värme. Fodrar lite tänk med rör och el-koppling.
Lite tänk = Inget man kan beställa från vilken gubbe som helst alltså, utan man måste luska ut mycket själv?

Sen behövs ett bra sätt att styra det hela mot spotpriset, det borde ju finnas färdigt, känns om det borde ploppa upp mängder med sådant nu när alla kan få timpris och fler och fler ska ladda elbilar och elbolagen börjar fakturera för maxeffekt. Annars kan man bara anta att det är dags att köra på mellan 20:00 och framåt så blir det oftast rätt och man kanske kan pausa runt peakarna....

Men en on/off pump på säg 17 kW med tillhörande hål/sjö/slang och en ganska stor arbetstank på nån kubik då alltså?


« Senast ändrad: 20 januari 2022, 16:42:54 av Kassettband »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4717
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Min VP är 9 kW och ska du ha en 17 kW sÃ¥ blir det en tank  pÃ¥ 3 m3 och räkna med att VP  gÃ¥r ca 8 timmar och värmer huset samtidigt för att ladda till ca 55 C i topp. blir ca 87 kW i tanken om den dumpas ner till ca 30 C . Annars inga problem att fÃ¥ ihop det med styrning och rör. Allt beroende pÃ¥ huset och kylan ute, hur länge effekten räcker.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!