Hej allesammans,
Vi bor i ett nybyggt trävilla 1-plans hus 2021 på 195kvm med golvvärme i betongplatta.
Vi har en Nibe F730 installerad men den hade i princip fabriksinställningar (förutom värmekurva, förskjutning och hastighet på fläkt). De stod på 5, -1 och 70%.
Jag har pratat med VVS som installerade pumpen och de som ställde in ventilationen men båda verkar ha dåligt koll på pumpen så testar jag frågar här på forumet.
Vi har enda sen början egentligen haft problem med temperaturen i huset, så fort det sjunker snabbt på natten (från 0 gradigt till exempelvis -5 minus) så blir det kallt i huset (2 grader under inställt värde och det tar lång tid innan pumpen har arbetat upp till rätt temperatur igen).
Lite info:
All ventilation är max öppen i huset.
Huset ligger i skugga de kallaste månaderna på året (december / januari) sen kommer solen och hjälper till och värma huset.
Jag bor strax utanför Göteborg.
Pumpen har inga problem att komma upp i 120hz när den jobbar.
luftflödet är ungefär 250
Har försökt läsa på mig om pumpen plus läsa en del på detta forum (finns mycket att lära sig
). Nu har jag följt optimeringsguiden och försöker ställa in rätt temperatur efter det.
Kallare dagar behöver jag gå så högt värmekurva 5 och förskjutning +3 för att komma upp i 20-21 grader (vilket jag tycker låter mycket)? och då är det ändå kallt i huset när temperaturen sjunker ytterligare (på natten exempelvis).
Om jag tyder guiden rätt så öppna alla ventiler på max och ställa in förskjutningen efter hur varmt det blir och när man uppnått optimal temperatur så sänker man till önskat värde på termostaterna för golvvärmen? Så just nu har jag alla golvvärmeventiler öppna på max och försöker ställa in förskjutningen men tycker ändå inte det blir bra någon gång (Eftersom temperaturen verkar växla mellan -5 och +5)
Det är även så att jag har ojämn temperatur i huset, i kök\vardagsrum är det svårt att komma över 20 grader och i barnens sovrum.
I mitt sovrum och kontoret så har jag svårt att få ner temperaturen.
Ursäkta en lång text men frågorna är :
- Hur jag kan få pumpen att hänga med bättre vid temperaturändringar?
- Hur får jag pumpen att ge mer värme när det är kallt ute (jag ska väl inte behöva justera förskjutningen hela tiden)?
- Varför tror ni temperaturen inte sjunker i sovrum och kontor även om golvvärmetermostaterna står på (exempelvis 18 grader)?
Mvh