Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inne pÃ¥ 23:e Ã¥ret med en E11 - Dags att byta till Geo512?  (läst 2386 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GustafBF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skanör
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energijägare
Installerade den nya IVT Geo512c igår (9 februari). Installatören kom som utlovat 0700 och 1200 var allt klart. Mycket imponerande.
Känns mycket enklare än tidigare Greenline E11. Den är mycket tystare - även vid kompressorn på 100%. Nu är jag mest nyfiken på hur mycket den drar så jag kan jämföra med gamla anläggningen.
« Senast ändrad: 10 februari 2022, 10:44:56 av GustafBF »
Har nu en Mitsubishi Ecodan i nytt hus i Skanör byggt 1875.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9762
  • Karma +19/-4
SV: Inne på 23:e året med en E11 - Dags att byta till Geo512?
« Svar #16 skrivet: 10 februari 2022, 13:26:03 »
Det kan vara svårt att märka en skillnad mot den gamla om det inte är en markant skillnad. Medeltemperaturen för månaderna är olika, sen spelar temperaturfördelningen under månaden roll även om medeltemperaturen är densamma.
« Senast ändrad: 10 februari 2022, 16:32:08 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad GustafBF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skanör
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energijägare
Håller på att lära mig min Geo512.

Någon som kan ge råd om hur man skall ställa värdet på Rumsgivarpåverkan? Installatören har ställt den på värdet 4. Vad skulle det innebära om jag sätter ett högre värde?
Har nu en Mitsubishi Ecodan i nytt hus i Skanör byggt 1875.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9762
  • Karma +19/-4
SV: Inne på 23:e året med en E11 - Dags att byta till Geo512?
« Svar #18 skrivet: 11 februari 2022, 10:54:52 »
När pumpen går on/off kan det innebära fler starter. När pumpen inte gör det kan pumpens varvtal variera mer. Anledningen är att med ett högt värde på rumsfaktorn kommer börvärdet att pendla mer. En rumsfaktor på 2-3 dämpar de största pendlingarna i innetemperatur. Kör själv med 3. Det är ingen nämnvärd vinst med att öka värdet. Man bör se till att ha ställt in en väl anpassad värmekurva innan rumsgivaren kopplas in så att rumsgivaren bara sköter finjusteringarna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad GustafBF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skanör
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Energijägare
Har en ny Geo512c.
Installatören har satt Aktuellt Inställt värde på varmvatten till 63 grader i Normal. Det är för varmt tycker jag. Hur ändrar jag det till 58 grader ?
Någon som vet hur man gör?
« Senast ändrad: 12 februari 2022, 10:41:43 av GustafBF »
Har nu en Mitsubishi Ecodan i nytt hus i Skanör byggt 1875.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!