Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Defekt ställdon?  (läst 1390 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
Defekt ställdon?
« skrivet: 18 januari 2022, 08:06:09 »
Under ett av ställdonen till golvvärmen ser det ut som på den bifogade bilden. Vad kan ha hänt?
Piggen kan fjädra upp och ner men känns inte riktigt likadan som de andra. Går lite trögare.
Den aktuella slingan blir aldrig varm. Inte ens med ställdonet bortplockat.
Kan "pigg-delen" vara defekt även om den kan fjädra? Och ha fastnat i stängt läge?
Går det att byta den delen? Kan man göra det själv?
Kan nämna att det verkar som även de 2 slingor som ligger efter denna har dåligt drag (men inte helt döda som denna). Om denna är defekt, kan det då även delvis påverka de som kommer efter?
De 2 slingor som ligger före den på bilden funkar perfekt.
Tack på förhand. Fantastiskt vilken hjälp man får här

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: Defekt ställdon?
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2022, 22:38:36 »
Ingen som har nån input här..?

Utloggad Miramithe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Defekt ställdon?
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2022, 22:52:51 »
Att boxen läcker är ju inge bra, blir det inte varmt är det stopp någonstans, ma kan knacka lite lätt på ventilen men kan vara så att käglan sitter fast mot sätet i ventilen.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: Defekt ställdon?
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2022, 09:24:30 »
Att boxen läcker är ju inge bra, blir det inte varmt är det stopp någonstans, ma kan knacka lite lätt på ventilen men kan vara så att käglan sitter fast mot sätet i ventilen.

Ja det är lite min teori också att den fastnat i stängt läge men det ger ju i så fall några följdfrågor.
Fjädrar piggen även om käglan fastnat?
Om den fastnat, påverkar det även de efterföljande slingorna?
Kan jag byta den själv?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Defekt ställdon?
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2022, 13:52:02 »
Om den fastnat, påverkar det även de efterföljande slingorna?
Kan jag byta den själv?
Påverkar inte de efterföljande.
Ja du kan byta den själv, sänk vattentrycket och stäng eventuella kranar som kan göra att störande mängder vatten tillförs. Lite smårinn stör inte arbetet.
Öka vattentrycket igen, lufta.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: Defekt ställdon?
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2022, 11:55:08 »
Påverkar inte de efterföljande.
Ja du kan byta den själv, sänk vattentrycket och stäng eventuella kranar som kan göra att störande mängder vatten tillförs. Lite smårinn stör inte arbetet.
Öka vattentrycket igen, lufta.

Vore tacksam för lite mer info...
Är det verkligen möjligt att den fastnat i stängt läge trots att piggen fjädrar upp (om än lite trögare än de övriga)?
För att kunna beställa en ersättare behöver jag veta lite mer. Vet inte ens vad det kallas? Finns det många olika fabrikat och varianter?
Nån som kan länka till rätt produkt?
Tack på förhand.

/Robban

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Defekt ställdon?
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2022, 10:31:09 »
Kan inget om det där men skriver det jag kommer att tänka på så ditt inlägg kommer upp högre.
Tycker det ämnet är lite trist och "ska bara funka". Men du kan ju alltid skruva ur den och ta bilder, mäta gängor - diameter och stigning.
Om själva fördelaren går identifiera kanske det finns spec via fördelarens manual.
Vad för ställdon man kan skruva på är viktigt också, så det är rätt "termostatgänga", finns väl cirka 4 olika.
Kolla vad som är lagerfört på Rinkaby rör, de borde sannolikt sälja vanliga varianter. Ta RSK:numret och slå upp på RSK-databasen (hemsida -> googla). Då får du ofta manualer om specifik produktkandidat.

Termostatinsats kanske det heter.

Annat jag kom på var att du som test kan byta plats på två för att lättare kunna dra slutsatser om vad som är fel. När du har det loss kanske du kan se om den är något som går smörja upp eller liknande.

---

Gör ett lite tillägg angående om det påverkar slingorna efter att en insats inte fungerar:
Alla slingor har samma ingående tryck som de delar på. Är cirkulationspumpen för lågt ställd kan bäst flödande slinga sno för stor andel av flödet att de andra slingorna som kanske är längre eller mer strypta inte får tillräckligt flöde. Antingen stryper man den som flödar bäst eller ökar cirkulationspumpen.
Ofta följer det med ett injusteringsunderlag om golvvärmesystemet är ordentligt projekterat. Saknas det så kan man testa sig fram. Längsta slingorna brukar kunna lämnas vidöppna och de kortare stryper man tills allt blir lika varmt upplevt/önskat på golvet.

Korrekturläsning hanns inte med.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: Defekt ställdon?
« Svar #7 skrivet: 26 januari 2022, 08:44:31 »
Tack för svaret!
Ska kolla igenom all dokumentation som finns om systemet och se vad som finns där.
Får säkert återkomma i ärendet :)

Utloggad Nasta_rules

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Defekt ställdon?
« Svar #8 skrivet: 05 februari 2022, 13:53:29 »
Det där har jag råkat ut för med mina fördelare. Har intervjuat många med golvvärme och jag verkar vara den enda som har haft dessa problem. Eller så är det helt enkelt så att de inte har koll. Har även bytt ett antal elektriska ställdon under årens lopp. Det senaste gick sönder för 2mån sedan så jag ser till att alltid ha minst ett ställdon i reserv. Tror att under de 20 år som gått sedan jag byggde huset så har jag bytt ut 5-10 trasiga elektriska ställdon - och det spelar ingen roll vilket fabrikat - alla går sönder för eller senare.

Vad gäller ventilen som du har på bild så går den att skruva bort. Den kan sedan plockas isär och inuti finns det en fjäder som i mitt fall har gått av på flera. Fjäderns funktion är att öppna ventilen när ställdonet kallar på värme. Det finns även små o-ringar inuti som troligtvis är dåliga och det är därför som du har haft ett litet läckage som ärgat.

Själva ventilerna finns att köpa lösa men det kräver lite detektivarbete att hitta just din modell. Det tog mig en kväll av googlande innan jag hittade min egen. Kostar ca 70-90kr st ute i europa. Har beställt från framförallt tyska vvs sidor och det fungerar oftast jättebra.

Bifogar lite bilder frÃ¥n min reservdelsgömma av ventiler och det nya ställdonet  som reserv.
Ivt490 värmer 210m2 i 1 1/5 plan i Närke. Golvvärme i bÃ¥da planen. Ska konvertera till jordvärme 1200m i tvÃ¥ slingor med ytterligare  uppvärmt  140 m2 garage i 1 1/5 plan. Kulvert mellan huskroppar.  Ska värma saltvattenpool 5x11m via kulvert 25m o värmeväxlare.

Utloggad drob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • IVT633
SV: Defekt ställdon?
« Svar #9 skrivet: 07 februari 2022, 15:19:37 »
Tack för ditt långa inlägg. Mkt intressant att höra om andra som upplevt samma problem.
Då ska jag nog göra ett försök att skruva ur och se hur min ser ut inuti.
Räcker det att stänga av golvvärmekretsen för att lossa på den?
Förresten, min kan ju faktiskt fjädra upp (om än lite trögare än de övriga). Kunde din göra det när fjädern var av?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!