Hej!
Jag bor i ett radhus med en NIBE F730 installerad med golvvärme på båda plan. Jag kör timpris från Tibber då jag tyckte det var smidigt att både kunna köra värmepumpen efter elpris, plus att vi har elbil så vi kan utnyttja detta rätt bra. Jag har alla termostater inställda på 27 grader, med andra ord är de helt öppna, så dom kallar alltid på vatten och systemet är avluftat.
Man kan ställa in om Smart Price Adaption skall styra både värme och varmvatten, eller om den bara ska påverka den ena eller andra. I början när jag flyttade in aktiverade jag båda alternativen och hade stora problem med att värmepumpen under natten får en varning om "Korta drifttider" och så blockerar den kompressorn. Efter en del felsökning kom jag fram till att det är just varmvattensdelen till Smart Price Adaption som orsakar detta på något sätt. Jag slog av den och har levt så i över ett år utan problem. Så jag kör fortfarande Smart Price Adaption för värme.
Nu, med de elpriser vi ser, så har jag blivit lite sugen på att få detta undersökt ordentligt igen. Det vore nice att kunna köra denna funktion även för varmvatten. Den har ju också en "inlärningsfunktion" som lär sig när under dygnet vi använder mest vatten, så det är också en komfortfråga. Dessutom är det inte en lösning på problemet att bara stänga av en funktion som borde funka.
Så jag testade att sätta på funktionen igen häromdagen och såklart gick det åt fanders direkt första natten. Vid ungefär 3 tiden på natten så får jag samma varning och kompressorn blockeras.
Är det någon här som har haft samma erfarenhet? Eller någon som är mer påläst på värmepumpar som kan ha tips om vad som kan ligga bakom detta problem?
Tacksam för svar,
Simon