Hej!
Kul att du såg inlägget, jag var o läste din tråd tidigare.
Det är pumpmodulen ifrån en CTC Ecoheat10 som jag fått tag på. Jag har gått o funderat på det här sedan jag borrade 2014 men elräkningen i december fick mig att få tummen ur.....
Så scrollkompressorn är normalt sett inte frekvensstyrd, jag har däremot kopplat den till en frekvensomriktare så min plan är att kunna reglera den.
Jag valde dock att koppla in mig på expansionsanslutningarna i botten av beredaren, så jag har hela värmevattensvolymen att ladda mot.
Min tanke var att ta fram en egen styrning med en ST32:a som får snacka med både IVT´n och frekvensomriktaren, övervaka och logga tempar mm.
Då tänkte jag starta BVP´n när tempen på framledning sjunker under börvärdet och stänga av när den nått en beredartemp strax över 50*c.
Jättelösa idéer som säkert kommer ändras o slipas på, men till en början nu så kopplade jag in mig parallellt med ett utav reläerna till elpatronen och kopplade ur kablarna till elpatronen. (supersnabb fullösning när klockan passerade midnatt
)
Först försökte jag att köra den parallellt med kompressorn i frånluftarn, men då gjorde den nog 500 starter på ett dygn.
(det var visst skillnad på att få omkring 1,8KW värme eller 11,8KW)
Jag kanske måste starta en tråd för att bolla idéer kring det här.....
Apropå att spola tillbaka oljan som någon nämnde i din tråd, vet du ungefär hur ofta och hur länge kompressorn varvar upp för att göra detta?