Jag har en 7kW monoblock inkopplad till 750L tank. Försöker nyttja timdebitering så ett typiskt dygnsprogram ser ut såhär:
00:00-06:00 50degC
06:00-10:00 25degC
10:00-16:00 45degC
16:00-00:00 25 degC
Idag är det +7 ute och jag va nere å kika på hur det gick ....ca 11:00. Mäter effekten med en inkopplad effektmätare som visade 1.1kW
utifrån denna data (som förövrigt verka vara stabil så det är inte ett "udda singelskott" )
Levererad effekt till tank: 3.7kW
COP=3.36
flödet på 11.3l/min är lite mindre än halva inställda maxflöde
Uppenbarligen har pumpen betydligt mer att ge och det är ganska långt energimässigt kvar tills att tanken är 45 grader. Så vad kan jag göra för att den ska ösa på med ett större flöde här. Förstår ju att den tycker sig uppnå börvärdet på 45grader men eftersom tanken är stor vill jag ju ösa in så mycket energi som möjligt till så hög COP som möjligt under den tiden pumpen går. Funkar ju inte så bra att bara öka börvärdet för ja vill ju inte värma upp till en högre temperatur i onödan....
"Leaving water overshoot temperature" är satt till 4degC enligt ett tidigare tips men....
testade nu även att öka till 50degC börvärde och då ticka flödet upp. Landa på 3kW el och knappt dubbla flöde med samma dT i temp COP blev alltså betydligt sämre 2.44 så detta är inte heller optimalt. Målet är ju att 16:00 nå 45grader i tanken på billigast sätt ..