Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Optimera IVT 495 TWIN  (läst 460 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CaptainOats

• Gäst
CaptainOats
Optimera IVT 495 TWIN
« skrivet: 12 januari 2022, 22:33:26 »
Hej

Jag är relativt nyinflyttad i ett hus med en IVT 495 twin, har bervärme, med vattenburen golvvärme i hela huset.
Huset är byggt runt 2004 och har betongplatta samt träbjälklag etc, är ganska stort, runt 210-230 kvm + garage på ca 47 kvm som är en del av huset, så tror det rör sig om närmre 280 kvm totalt ca.

Har försökt ställa in perfekt osv, efter lite instruktioner men känner att jag skulle vilja ha lite feedback, hade en elräkning på 12 000 i december, runt 4000 KWH tror jag det var eller liknande.

Värmekurva 3.2
finjustering -2

kollade precis och den visade dessa

Framledning GT1
28.4 (29.4)

ute Värme GT2
2.2

Varmvatten GT3:2
51.9

Har haft Garaget på full blast eftersom jag har grejat där mycket, men idag stängde jag av den golvvärmen helt efter räkningen..

Mvh

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 28419
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Optimera IVT 495 TWIN
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2022, 23:06:41 »
Nog tycker jag att min el i fritidshuset är dyr, men satan vilken kostnad du har?
Jag betalar 1296 kr för 605 kWh där, hutlöst, men känns ändå rätt bra i jämförelse.
Du borde se över ditt elavtal.

Men värmepumpen är relativt enkel att justera in, bara att öppna termostaterna på golvvärmen inne (kanske inte i garaget dock) och justera kurvan så att det blir OK värme inne.
Tänk på att det tar ca 1 dygn efter varje ändring innan det blir stabilt.
« Senast ändrad: 12 januari 2022, 23:10:25 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Josth

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 8007
  • Kön: Man
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2022, 10:23:55 »
Har haft Garaget på full blast eftersom jag har grejat där mycket, men idag stängde jag av den golvvärmen helt efter räkningen..

Tänk på att rören kan frysa efter en tid om värmen är helt avstängd och det blir kallt väder igen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

CaptainOats

• Gäst
CaptainOats
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2022, 15:17:05 »
Förra ägaren sa att det håller runt 10 grader ändå även om man inte har den på, det sitter ju ihop med huset så får väl värme ändå tänker jag, samt att värmepumpen sitter där inne.

det här med framledning osv fattar jag inte riktigt om det är ok

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?