Hej,
Jag är ny på forumet, vi ska försöker få till bättre värmeekonomi här hemma och funderar på jordvärme. Vi köpte en gård för två år sedan och årsförbrukningen landar runt 40-45000 kWh. Det är för två hushåll. Vi har fått in en offert från en firma och vissa saker är jag lite osäker på.
Vi har två huskroppar:
1) 120 kvm, gammalt timmerhus, invändigt isolerat 70 mm, luft-luftvärmepump, treglasfönster, ftx. tilläggsisolerat i vinden med cellulosa. Vi stödeldar med en kakelugn en två gånger om dagen men skulle gärna slippa det och bara myselda några gånger om veckan.
2) en ladugård som har en lägenhet på 130 kvm med en lvp. Moderna tvåglasfönster men väggarna och vindsbjälklaget är inte tilläggsisolerat. Resten (180 kvm) är delvis tilläggsisolerat i väggarna (cirka hälften) och det är grundvärme som gäller där 10-15 grader har jag tänkt.
Vi har 5 ha. mark som ligger i en sydsluttning, vi bor lite utanför Östersund.
Nu till mina funderingar:
Jag trodde att en 16 kW värmepump skulle räcka till, firman tror på 22 kW, men det verkar de har baserat på att hela ladugården skulle ligga på 17 grader som en gissning. Vad tror ni? Vi har bara 25A huvudsäkring, som bli 17 kW - och det täcker värme och hushållsel. Alltså 2 st. lvp, 2 st. direktverkande vvb och en hel del direktel + hushållsel. Känns fel att värmebehovet är så hög som dem räknar.
Vi tänker ha bara en vp och ha en kulvert emellan huskroppen - ca 10m kulvertslang och 10m isolerat rör invändigt i ladugården mellan vp och huset. Firman menar att det är för dyrt att installera något slags tank för att ha varmvatten i huset. Istället tycker dem att man ska ha kvar vår existerade vvb som är direktverkande. Samtidigt menar de att vi ska ha en systemtank med styrning på 500L i ladugården. Det känns dumt att bara ett hushåll dra nytta av vp för tappvatten och samtidigt överdrivit med en så pass stor tank - även om jag förstår att syftet med en så pass stor tank var framförallt att få pumpen att bli väldigt effektiv och inte att kunna tappa upp 500L. Kan man inte ha en vvb i varje hus som värms av en slinga i en mindre tank eller finns det andra lösningar?
VP+tank+kulvert skulle gå på 285 000 kr före avdrag. Och det är med anslutning till en färdig köldbärare och vi har fortfarande inga element/golvvärme. Det känns väldigt mycket, och vi behöver få ner priset om vi sk göra det. Vad har ni för förslag? Känns 285k ens rimligt?
Kollektorslang för jordvärme kan vi göra själva. Vad är erfarenheten av jordvärme i Jämtland? 200k för borrning känns inte aktuellt med tanke på kostnaden för vp och tillbehören. Firman räknade sig fram till ca 1000 m slang. Känns det rimligt?