Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Ecoair 107 v3, värmer dÃ¥ligt  (läst 984 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jippe

  • Gäst
Jippe
CTC Ecoair 107 v3, värmer dåligt
« skrivet: 12 januari 2022, 17:13:11 »
Hej
Har en ctc ecoair och ecoel från 2009, har bott i huset sen 2011 och aldrig haft nån service på värmepumpen.
Dess gångtid (kompressor) är ca 49000 timmar nu och den har fungerat okej hela tiden.
Lagren i fläkten i utedelen har börjat sjunga så jag har tänkt byta dessa själv men det är inte det som är problemet just nu.

Värmepumpen tycks värma dåligt och jag tycker det blivit sämre sista tiden. Jag har elpatronerna i ecoelen avstängda (de har nästan alltid varit avstängda för att undvika att elspets går in och jag har en el-vvb i serie med ecoelen för att spetsa varmvattnet och få mer vv-volym så vv har aldrig varit något problem).
pumpen har tidigare haft konstant gång under nollgradigt ute. (huset är egentligen för stort, 260m2, men jag har även en luft luft pump som ja kan hjälpa till med)

Nu upplever jag dock det som att effekten i pumpen blivit sämre och sämre, den värmer, men orkar sällan få upp tempen i nedre pannan mer än ca 43-45 grader och diffen mellan VPin och VPut är bara 2-3 eller 4 grader trots att det är +2-3 grader ute.
Även om jag stänger ett flertal radiatorer i huset så tar den flera timmar för att komma upp i 47-48 grader, och då stängs den utan några felmeddelanden (den stannar på 47 eller 48 grader trots att börvärdet är 55 vid varmvattenkörning). Den startar igen när startfördröjningen gått ut, inga felmeddelanden.

Hetastemp brukar ligga mellan 75 och 85 grader beroende på temp på vattnet, men den har aldrig varit över 90grader.

Kan det vara gasbrist?  vid nÃ¥gra grader över nollgradigt ute blir det frost pÃ¥ förÃ¥ngaren, den brukar ofta bli randig innan frosten täcker hela förÃ¥ngaren och pumpen slutligen avfrostar. Läste nÃ¥nstans att randigheten kan vara tecken pÃ¥ gasbrist men denna har alltid gjort sÃ¥ när den börjar frosta igen.
Finns det något sätt att verifiera gasbrist, eller hur yttrar sig det problemet?

Jag ska testa att spärra pumpen ikväll och gå över på 6kw elpatonen i botten på pannan, detta borde väl ge ungefär samma framledninstemp som vp vid ca +2 grader ute, om framledninstemp och temp i nedre pannan ökar flera grader med samma antal radiatorer öppnade så borde det indikera att vp inte ger den verkninsgraden den skall eller är detta resonemanet fel?
Finns det ngt annat sätt att uppskatta verkningsgraden?


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecoair 107 v3, värmer dåligt
« Svar #1 skrivet: 12 januari 2022, 18:07:00 »
Är det kopplad med slangar från innedel till utedel.

Jippe

  • Gäst
Jippe
SV: CTC Ecoair 107 v3, värmer dåligt
« Svar #2 skrivet: 12 januari 2022, 18:13:17 »
Hej

Nej ca 2*5 meter rör och sista halvmetern/metern närmast utedelen är flexrör

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecoair 107 v3, värmer dåligt
« Svar #3 skrivet: 12 januari 2022, 19:18:05 »
Flexrör säger du , då är det säkert slangar, 107;an stänger av när returen är ca 42 - 45 C , orkar inte mer och då brukar fram vara ca 55 C.
Det med igensatta slangar ( som är vanligt )  gör att kompressorn blir varm och löser antingen pÃ¥ för hög temp pÃ¥ vattnet eller pÃ¥ högtrycket. Leta reda pÃ¥ givaren som är för returen, sitter pÃ¥ röret strax före växlaren och häng ut den i luften. fungerar det  dÃ¥ sÃ¥ är det fel pÃ¥ den givaren som inte ger rätt värde.

Jippe

  • Gäst
Jippe
SV: CTC Ecoair 107 v3, värmer dåligt
« Svar #4 skrivet: 12 januari 2022, 23:41:15 »
ok ska kolla om det är slangar eller vad det är sista biten närmast VP...  jag hade utedelen bortmonterad nÃ¥ra veckor förra sommaren för jag gjöt en betongplatta för utedelen att stÃ¥ pÃ¥, med avlopp för kondensvattnet.
Dock behövde jag inte tappa hela systemet pÃ¥ vatten dÃ¥ det smart nog sitter 2 kulventiler för att stänga vattnet ut till utedelen inne vid ecoEL pannan.  Jag sÃ¥g inget konstigt dÃ¥, ingen smuts i vattnet och jag spolade dessutom genom ecoairen för att fÃ¥ bort ev skit som kunde finnas där medan ja ändÃ¥ hade den av.

Förresten, laddpumpen har 3 hastigheter och går på lägsta, höjer jag den så blir diffen mellan VPin och VPut ännu lägre.
stryper jag flödet med kulventilerna så kan jag få upp diffen mellan VPin och VPut till 7-8 grader, men då måste jag strypa väldit mycket så flödet blir väldigt lågt.

Ja har testat nu att gå över ca 2 timmar på 6kw elpatron, det ger ungefär samma temp på framledning och i nedre pannan, tom en grad lägre temp i nedre pannan så jag antar att VP ger drygt 6kw ut. dock har utetempen ökat till +4 grader nu, då ska ecoairen egentlien ge lite mer än 6kw.

Fler ideer ?  Ska testa att rengöra rören mellan inne o utedel. Filtret är rent.

Kan också säga att effekten har ökat betydligt när utetempen ökade från ca +2 till +4 grader


Jippe

  • Gäst
Jippe
SV: CTC Ecoair 107 v3, värmer dåligt
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2022, 10:36:25 »
Jag begriper inte riktigt det här, nu är där bra effekt i ecoairen     Sc:,h Sc:,h Sc:,h

Nu har det blivit lite varmare ute, +5 grader och nu är VPin 39 och VPut 45 grader, den vämer alltså 6 grader
Framledningen är 43 grader och nedre tanken är 44 så det är ju rimliga värden.
Jag testade igen med att spärra VP och köra enbart på nedre elpatron, efter ca 1 timme ligger den då på 42 grader i nedre tank och 42 på framledningen, så alltså något lite bättre effekt i VP men mkt lägre strömförbrukning.
Men borde ändå inte skillnaden vara större vid +5 ute?
vid -7,+2 och +7 grader ute ska ju VP ge 4,4/5,9 och 6,8 kw enl manualen. just nu vid +5 ute verkar vi ligga hyffsat rätt på det, men det verkar som att verkningsgraden rasar drastiskt när utetempen sjunker, den rasar mkt mer än vad den borde göra.





Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecoair 107 v3, värmer dåligt
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2022, 11:10:36 »
Det med skit i slangarna kan du nog glömma med dom värdena, skit stoppar flödet och diffen blir stor in/ut.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: CTC Ecoair 107 v3, värmer dåligt
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2022, 11:19:45 »

Finns det något sätt att verifiera gasbrist, eller hur yttrar sig det problemet?


Finns det ett synglas före expansionsventilen? Gasbrist gör att det går att se bubblor där hela tiden, inte bara några minuter efter start.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Jippe

  • Gäst
Jippe
SV: CTC Ecoair 107 v3, värmer dåligt
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2022, 17:24:54 »
Hmm
Det ser ut att koka o bubbla hela tiden när kompressorn går
Jag får kolla noggrannare när det är ljust

Ungefär hur lång tid ska det ta innan det slutar bubbla?

Just nu värmer den mkt bra men det är +5 ute.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!