0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har en 25mlång Ø25mm plastvattenslang, som matar gårdshuset med vatten från bostadshusets hydroforpump, 12m under mark utomhus. Den har nu fått en 22m lång avfrostningskabel monterad invändigt. Kabeln heter ETL10 och ska avge 10w/m.-Mätte avgiven effekt till c:a 400W, när det var -3°ute, dvs den drog nästan dubbelt så mycket som nominell effekt. Hur fungerar det, är avgiven effekt variabel så den ökar ju kallare det är runt sladden?-Jag tänker få dit en termostat som slår av strömmen när temperaturen överstiger +3°. Var ska jag placera givaren på norrsidan av gårdshuset eller intill slangen under trossbotten där den går upp till badrummet eller eller i backen innanför isoleringen runt slangen-Jag kommer att isolera slangen som är 3-6dm ner i backen mellan bostadhuset och gårdhuset.
?Eftersom den ligger i slangen så du hemma på den biten, nu har du en tjuv på EL-sidan, bara på/av manuellt , går det med. Fryser det till så tinar isen och vatten börjar strömma om man öppnar en KV-kran bara lite. Termostat som är elektronisk ska du ha, givarnabrukar ha ca 1 - 1,5 meter kabel på sig, men kan skarvas upp till minst 50 meter. Givare ska ligga (tejpas ) på uppsidan av slangen och på det grundaste/kallaste stället, inte isolera i mark med rockwoll/frigolit eller liknande , det suger vatten. Bäst är det om du kan lägga den blå eller rosa isolering direkt ovanpå slangen, kanske på tvären över om det går, blir då 60 cm åt båda håll. Kylan kan då inte gå ner från sidorna.