Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Felaktigt inställd luftvatten-VP?  (läst 656 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Soffis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Felaktigt inställd luftvatten-VP?
« skrivet: 11 januari 2022, 12:48:48 »
Hej!
Vi har bott i vårt hus sedan 2013, och haft en tekniker på plats vid ett tillfälle för att förklara vår Toshiba Estia luftvattenvärmepump, samt kontrollera att den var vettigt inställd. Åren har gått och nu måste jag erkänna att jag inte kommer ihåg ett dugg av vad teknikern sa. Och inte blir jag mycket klokare av att läsa manualen. Det har ju varit några strömavbrott genom åren och pumpen har då tappat de inställningar som gjordes så vi har ställt in den själva. När nu elräkningarna skenat så noterar vi att årsförbrukningen är 22257 kWh…
Vi bor i Stockholm, i ett kedjehus på ungefär 190 kvm. Nya fönster, tilläggsisolerad vind. Pumpen är en Toshiba Estia 14 kW. Vi har radiatorer överallt, och elektrisk golvvärme på en liten yta i hallen. Vi har även ett spabad, som är ställt på lägsta temperatur. Badar inte mer än två-tre ggr per vinter.

Tanken var att återigen ringa en tekniker (känns som att det finns pengar att spara på att optimera dessa inställningar snarast) men det visar sig att firman som utfört installationen inte jobbar med privatpersoner längre och det är inte lätt att hitta någon annan som kan titta på det hela.

Vill kontrollera årsförbrukningen mot tidigare, men ett nytt företag tog över elnätet 2018 så det är så långt bakåt jag ser. Det bolag vi hade för elförbrukning i början finns inte kvar längre. Jag är dock tämligen säker på att vi hade klart lägre årsförbrukning ”förr”.

Det jag nu undrar är om 22257 kWh/år låter normalt under våra förhållanden? Samt om någon vet vad man brukar ha för temperaturer inställda på displayen till pumpen? Vi hade 48 gr när det var runt -10 ute. Då hade vi ändå ganska kallt inne. Nu har jag just ändrat så att temperaturen är inställd på Auto istället, då ska den anpassa sig efter yttertemperaturen. Har tyvärr svårt att hoppas att just det ska göra stor skillnad på förbrukningen, men vad vet jag.

Tacksam för hjälp!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9747
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Felaktigt inställd luftvatten-VP?
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2022, 13:00:45 »
Hej! Tycker er totala årsförbrukning borde rimligen vara runt 15.000 kWh/år med värmepump. Då skulle spa-badet alltså dra runt 7.000 kWh/år vilket låter väl mycket? Vad tror ni själva om spa-badets förbrukning? 48° framledningstemperatur vid -10° låter helt okej. En lite äldre luftvattenvärmepump kanske klarar max 52° om det är -15° eller -10° och varmare ute så det blir en del el-patron vid kall väderlek.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Soffis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felaktigt inställd luftvatten-VP?
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2022, 17:42:59 »
Har försökt läsa på om spabad och det verkar rimligt att det skulle dra 3-4000 kWh/år vid bad två ggr i veckan. Men vi badar i princip aldrig och har ju på väldigt låg temperatur. Tänker att det rimligen inte borde vara spabadet som är boven.
Kändes mest rimligt att något felade med inställningarna på pumpen, men det kanske inte är så. Kan inte fatta var alla kWh kommer från 😆

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!