Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ut med FrÃ¥nluftsvärmepumpen och in med?  (läst 628 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AndersLind

  • Gäst
AndersLind
Ut med Frånluftsvärmepumpen och in med?
« skrivet: 09 januari 2022, 19:20:39 »
Hej gänget!

Mitt hus är 170m2 en-plan där jag idag har en frånluftsvärmepump Nibe Fighter 410P som sjunger på sista versen.
Har även en pool och ett garage med vattenburen golvvärme där poolen idag värms med en luft/vatten-pump och i garaget sitter en elpanna och värmen plattan....
Jag lutar åt en luft/vatten och isf nyttja till huset och poolen men drömmen vore ju att få med garaget också.
Har utrymme för att borra men jag vet inte om jag har igen den skillnaden i investering.

Hur skulle ni ha gjort?
Tack,
Anders

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9740
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Ut med Frånluftsvärmepumpen och in med?
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2022, 09:58:36 »
Hej! Var i landet bor du? Man säger att söder om Gävle är luftvattenvärmepump lika bra som bergvärme om man tar hänsyn till kostnaden för att borra. Beror på vad man tycker om att ha utedelen runt husknuten. Tar man bort 410P behöver man också sätta in FTX-ventilation istället.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!