Temperaturerna jag syftar på är framförallt gt6 i förhållande till gt8 och gt9.
Lp larm kommer av lågt tryck på sugröret i kylkretsen
Kan orsakas av flödesproblem i köldbäraren (brinen som går ner i berget),gasbrist,expansionsventilen för stängd eller för högt rnergiutag.
Gt10-gt11 ser ok ut men kärvar pumpen som någon skrev så är det möjligt att den stannar ibland och då får du larm
Köldmediebrist orsakar en hög hetgas och då borde gt6 ligga högre än gt8 än vad den faktist gör.
För stängd expansionsventil gör även den att hetgasen sticker i förhållande till gt8/gt9
Om den däremot larmar i slutet av en varmvatten laddning kan det bero på att den hrlt enkelt imte klarar det utan att trycket sänks på sugsidan(speciellt om det är r134a i den,står på typskylten det eller R407c)
I start menyn håll in vänsterknappen tills du kommer in i kund2/k2
Tryck på meny
Gå in på neny 2 vv inställning
Kolla inställd vv temp och ställ den gärna på 46°
Vrid till vv differens och ställ den på 5° och testa
Då kommer varmvattnet starta när tanktemp är 43.5och slå av när gt9 är 46.5°
Jag har läst på lite nu baserat på din kommentar gällande att ändra VV tempen samt differensen. Jag provar så får vi se vart det leder.
Kan ju förresten se på börvärdet gt3 i din post att den står för högt,sänk varmvattnet så lär det fungera
Tack för infon, jag provar att sänka till 46 som nämnt innan.
Drifttimmarna är ett mysterium. Cirka 94000 timmar är alldeles för mycket, det skulle ha varit betydligt fler tillsatstimmar i så fall. Möjligen kan en tidigare ägare ha varit tvungen att byta elektroniken.
Om GT10 och GT11 värdena är korrekta är det ett superborrhål med strömmande grundvatten förbi borrhålet. Det är ofta köldbärargivarna blir fuktskadade och visar fel. Dock är det osannolikt att bägge blir skadade så att temperaturer och differens förblir rimlig. Oftast visar ena givaren ett helt orimligt värde.
Värmekurva 4.8 är rätt högt. Tyder på hög inomhustemperatur eller dåliga radiatorer i förhållande till husets värmebehov. Hög värmekurva bidrar till hög elförbrukning.
Det låter troligt att någon form av reparation skett i så fall.
Angående GT10 och GT11 så trodde jag at de var "dåliga" värden först men kanske är bra (?). Kanske kan vara intressant att tillägga att huset är på ett berg/sluttning i nästan gatulyktstolpe höjd. En hel del vatten forsar nog förbi under/runt oss då det alltid samlas/rinner vatten vid tomtgränsen över muren till gatan från vår tomt. Vet inte om detta har någon inverkan på hålet..
Jag upplever inte att temperaturen inne är för varm. Är runt 21c samt 18c i källaren då. Kan prova att sänka detta också efter jag ser hur VV temp inställningen slår.