0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
GT6 är normal, den brukar ligga ca 30 grader över GT8. Differensen GT8/GT9 är 8,9 grader vilket är inom rekommenderat intervall. Det är möjligt att GT9 visar något för högt värde. När värmepumpen värmer huset ska GT1 och GT9 vara lika. Att GT9 är lägre tyder på felvisning på någon av givarna, de är inte så exakta som man luras tro av decimalen. GT10 och GT11 är förvånansvärt höga men differensen är normal. Normala värden hade varit ca noll grader in och några minusgrader ut. Var ligger huset? Är det något speciellt med borrhålet?Värmepumptimmar är för lågt värde för att vara rimligt. Det var möjligen inte ett minustecken före 29393?Pressostat låg kan bero på att glapp i köldbärarpumpens hastighetsreglage, skräp i den som gör den inte orkar starta ibland eller problem med expansionsventilen. Svårt på det här stadiet att säga vad som är problemet. 1750 kWh i december är ingen orimlig siffra. När är huset byggt? Hur är källaren isolerad? Dåligt isolerade källare är riktiga värmetjuvar.
10-15 kkr för att byta en ventil och torkfilter , man skulle ha blivit en kylmontör, delar för ca 4 kkr och sedan köldmedia 1100 kr kilot, det är en bra förtjänst det ca 10 kkr = 5 tim a 1000kr
Temperaturerna ser bra ut så skulle gissa på högt ställt varmvatten,inte lver 47° med 5°differens gärna lägre på en äldre pump,annars brukar dom lösa lp i slutet av vv produktionen Annars som sagt kärvande reglage kb-pump
Jag förstår inte riktigt din kommentar Värmen är på 4.8 på den 10 gradiga skalan om det var det du menade.
Jag reagerade också på att timmarna var låga med tanke på åldern, men är inget minustecken framför (läst att de kan slå om). Har dock hänt att displayen flimrat ibland, men har dubbelkollat och är inget minustecken där framför.Vad betyder de högre GT10 och GT11 värdena? Säger de något speciellt?
Om den däremot larmar i slutet av en varmvatten laddning kan det bero på att den hrlt enkelt imte klarar det utan att trycket sänks på sugsidan(speciellt om det är r134a i den,står på typskylten det eller R407c)
Vad är det för mekanism som framkallar det felet. Högt inställt börvärde gör att kondenseringstrycket blir högt. Kondensor och rörsystem rymmer då mer köldmedium och jag kan tänka mig att det, om det är snålt med köldmedium, leder till att vätskenivån i kondensorn blir låg och att gas kan följa med till expansionsventilen vilket kan ställa till med problem. Men jag tycker högtryckspressostaten skulle larma först.
Så länge du har flöde på värmebäraren som gör av med värmen från kondensorn är det ingen risk för hp-larm.Ligger du på gränsen av vad kompressorn kan leverera till kondensorn fär emot blir trycket lågt mellan förångare och kompressorn =lp larm