Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F370 luftström ur kondensslang och ett störande gurglande ljud  (läst 707 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad adbsos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F370 (fw 9071R5), Mitsubishi 20ZJX
Hörde gurglande ljud från FLVP, såg att vattentrycket var för lågt och fyllde på mer vatten.
Det gurglande ljudet fortsatte så jag skruvade av fronten och kände med handen i vattenkoppen i de 2 slangarna som kommer ned i koppen.
Det känns som ett luftflöde från kondensslangen, vad kan ge övertryck i den?

Såg att det var -4 grader i förångaren BT16, tänkte att kanske är det isbildning....
Gick in i driftläge 4.2 och ändrade till "endast tillsats" + "värme" för att tina bort eventuell is i förångaren.

Fortfarande luftflöde i kondensslangen och ett störande gurglande ljud.

Vattentrycket över 2 bar, har försökt att få ned det till 1,5 bar mha övertrycksventilen men trycket går inte ned trots att jag tömmer ur många liter vatten.

Läxan efter sommarens HT larm var att köra med default/fabriksinställningar så jag har inte rört pannan sedan återställningen (och inte fått några HT larm sedan dess).

Vad kan ge ett onormalt luftflöde i kondensslangen?
« Senast ändrad: 07 januari 2022, 12:53:53 av adbsos »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9747
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Kondenstråget sitter under förångaren på trycksidan av fläkten. Blir lite övertryck där. Försök få ner kondensvattenslangen lite längre i spillvattenkoppen. Man kan också förlänga kondensvattenslangen och göra den till en stor loop för att få ett vattenlås.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad adbsos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F370 (fw 9071R5), Mitsubishi 20ZJX
Kollade BT16, var 22 grader under drygt en 30-45 minuter. Slog på kompressorn igen.
Inget gurglande ljud från koppen.

Övertrycket gick inte att få ned mha övertrycksventilen, när jag luftade systemet så sjunk trycket snällt ned till 1,5 Bar.

Tack "Josth" :Tryckte ned slangen djupare enligt tipset ovan, skadar aldrig.

Blir spännande att se hur BT16 värdet blir under eftermiddagen.
« Senast ändrad: 07 januari 2022, 14:09:24 av adbsos »

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3642
  • Karma +3/-0
Är det rätt övertrycksventil du försökt tömma trycket med? Den med 9 bar har lika mycket vatten som tappvattenkranen. Men den på 2,5 bar bör ge trycksänkning direkt om inget är fel.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad adbsos

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe F370 (fw 9071R5), Mitsubishi 20ZJX
Hur svårt kan det vara....en svart ventil märkt 9 bar och en röd ventil märkt 2,5 bar.

Får erkänna att jag klantade mig, påfyllnadskranen och den svarta säkerhetsventilen satt för nära varandra...så jag tog fel.
Pinsamt misstag. :::_)

Tack HBerggren för att du öppnade mina ögon.
« Senast ändrad: 07 januari 2022, 14:57:02 av adbsos »

Utloggad d98josu

  • Energioptimeringsexpert fokus pÃ¥ Nibe
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 471
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Alla Nibeproblem gÃ¥r att lösa!
    • NibeUplink officiell hemsida
Är ni säkra på att det är ÖVERtryck i kondensslangen? Fick för mig att frånluftsfläkten ger lite UNDERtryck som kan ge sörplande ljud av gammalt kondensvatten. Sc:,h
Energioptimerar värmepumpar från Nibe tex (F370/470/730/750/1155/1255/2120) mm via nibeUplink eller USB-logg.

Stenhus i södra skÃ¥ne pÃ¥ 156 m2 byggt 2015. Familj pÃ¥ 4p. Nibe F750 frÃ¥nluftsvärmepump.

Årsförbrukning el (inkl hushållsel), Värmepannan är ca 55% av nedanstående (dvs ca 3500 kWh)
2016 = 6490 kWh
2017 = 6509 kWh
2018 = 6338 kWh
2019 = 6547 kWh

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9747
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Fläkten blåser ut frånluften under förångaren där kondenstråget sitter på F370. Motsatt till F730/F750 där fläkten suger genom förångaren.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!