Hej. Har trixat själv lite med diverse optimeringar sen jag flyttat in i vårt hus för en ca 8 år sedan. Nu har jag varit lite passiv några år men tänkte ta upp det lite igen. Dels för att det är kul, men också dels för jag behöver på sikt reda ut hur långt man kan komma med 7kW kompressor, vad hålet klarar m.m. då det lär snart vara dags för byte.
Lite snabbfakta. Huset är 170m2 källare + 190m2 uppe. EVT E7 borrat ca 140m gjordes ca 2002.
Förbrukning ca 27000kwh. Har poolvärmepump som går på sommaren. En solcells-anläggning är under installation
Har kört i många år på helautomatik med alla elpatroner aktiverade. Kurvan varierar jag lite 4.0 till 4.3
Sen finjusteringen kan jag variera mellan 0 till 1.5. Just nu kör jag sedan igår med elpatroner avstängda för att få lite data på hur det ser ut då:
Här är lite data ur VP just nu när jag kör utan elpatrondrift och några minusgrader.
GT1(returtemp): 29.5, bör 39.7 GT2(utetemp): -4.8 GT3(varmvatten): 47.2
GT6(kompresseortemp): 79.4 GT8(VärmeUT):37.7 till 39 GT9(VärmeIN):29.5 till 30.4
Något ni ser går att trimma på? Tror jag klarar att hålla värmen i huset utan eltillskott till +2 grader ute eller något. Sen börjar elpatroner kicka in. Kan jag vinna på att ha högre eller lägre fart på cirkulationspumpen?
Jag märker att när man kör den på auto, kan den visa att det inte finns behov av värme alls på dagen, sen bara några timmar senare kickar elpatron in. Man kanske kan trixa lite med förskjutning av
Jag har 2/3 elpatroner inkopplade.
8.1 tillskottstimer är på en skala då mellan 1 min och 300 min på ungefär 20% (gissar standard inställning).
8.3.4 Ramtid öppna är på en skala då mellan 0 min och 60 min på ungefär 25%.
8.3.5 Ramptid stängd är på en skala då mellan 0 och 60 på 0%.
Några optimeringstrix?