Vi konverterade från direktel till vattenburen golvvärme i bodelens bottenvåning med en Daikin bergvärmepump (EGSQH10S18AA9W) för 2 år sedan.
Nu vill vi även nyttja bergvärmen i ekonomidelen och jag funderar på att köpa Daikins fläktkonvektorer som ska kunna ge effekt även vid låg framledning 35 grader.
1 st i gästsovrummet (lilla modellen) och 1 st i garaget (stora modellen).
Ev. 1 st i tvättstugan när den renoveras.
Golvvärmen är idag direktkopplad till BV-pumpen och jag undrar om jag tänker rätt genom att parallellkoppla de nya konvektorerna innan skarven mha 2st grenrör (se röd markering) på värmebärarna (ca 2m från BV-pumpen)? Behövs någon form av utjämningstank?
Golvvärmen är helt manuell idag och vi styr uteslutande på utesensor och en injusterad kurva vilket har fungerat jättebra (framledning mellan 28-34gr) vintertid.
Daikins manual rekommenderar att en termostat sätts in i golvvärmen - behövs verkligen det och i så fall, vilken rekommenderas?
Skulle det gå att parallellkoppla sig från golvvärmeskåpet till husets övervåning och även sätta en konvektor uppe eller är tanken galen? GV skåpet sitter i mitten av huset (totalt 8 slingor men är inritat som en lång).