Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur komplettera med Daikin Fläktkonvektorer?  (läst 723 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndersAld

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur komplettera med Daikin Fläktkonvektorer?
« skrivet: 02 januari 2022, 17:32:32 »
Vi konverterade från direktel till vattenburen golvvärme i bodelens bottenvåning med en Daikin bergvärmepump (EGSQH10S18AA9W) för 2 år sedan.

Nu vill vi även nyttja bergvärmen i ekonomidelen och jag funderar på att köpa Daikins fläktkonvektorer som ska kunna ge effekt även vid låg framledning 35 grader.
1 st i gästsovrummet (lilla modellen) och 1 st i garaget (stora modellen).
Ev. 1 st i tvättstugan när den renoveras.

Golvvärmen är idag direktkopplad till BV-pumpen och jag undrar om jag tänker rätt genom att parallellkoppla de nya konvektorerna innan skarven mha 2st grenrör (se röd markering) på värmebärarna (ca 2m från BV-pumpen)? Behövs någon form av utjämningstank?

Golvvärmen är helt manuell idag och vi styr uteslutande på utesensor och en injusterad kurva vilket har fungerat jättebra (framledning mellan 28-34gr) vintertid.
Daikins manual rekommenderar att en termostat sätts in i golvvärmen - behövs verkligen det och i så fall, vilken rekommenderas?

Skulle det gå att parallellkoppla sig från golvvärmeskåpet till husets övervåning och även sätta en konvektor uppe eller är tanken galen? GV skåpet sitter i mitten av huset (totalt 8 slingor men är inritat som en lång).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!