0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad betyder 20,3/50,3? Om jag skruvar upp/ned temp på pannan så ändras 50,3 upp och ner men 20,3 står kvar.Vad ska man skruva upp för att få varmare i huset, är det öka temperaturen i elpannan eller ska man justera wirsbo mätarna?
Finns beskrivet på sidan 32 i bifogade fil. 20,3 är inställningen för V och 50,3 för H.
Som byggare anser jag att man i första hand ska kolla på värmeläckage och liknande. När det är åtgärdat, om man hittar något så gå vidare med att uppgradera värmesystemet. Anledningen är att man kan råka lägga pengar på ett värmesystem som blir onödigt kraftigt. När jag besökte min bror nu när det var kallt, kände jag kyla från elskåp som satt på insidan av yttervägg. Detta ska nu kollas upp. Får tillägga att huset var från -70 talet med ett original elskåp. Garanterat att det blåst kallt från skåpet i 45 år.
Tack Roland,Ska jag tolka VH som "värmekurvan, jag är helt ny på detta och har bara "googlat" på.
Jag bifogar lite mer bilder men jag vet inte hur en "shunt" ser ut så jag kan ta mera bilder om det hjälper.@HBerggrenTack för info, då ska jag skruva upp lite och testa.Funderingen var om man kunde med uppgradering till uponor smart kunde nå bättre kontroll av värme i rummen och möjlighet till styra värmen och sänka förbrukning via app. Men det kanske jag inte kan uppnå med bara uppdatering av wirsbo utan behöver isåfall uppgradera pannan till "smart panna"?Som sagt är jag väldigt grön....
Därja! Du hade en shunt. Den som sitter höger om pumpen.Du kan få samma eller bättre funktion med instrypning av slingorna av din befintliga fördelare.Fördelare och värmepump ska leva ett separat liv. Besparing av smarta termostater är "arbetstid".Verkar inte heller alltid fungera perfekt de smarta systemen.Du kan få samma eller bättre resultat med dina befintliga prylar.Metoden är ställ alla termostater helt i bott. Sen undersök var i hemmet golvet blir för varmt, sen stryp en eller flera slingor i taget tills hela huset blir i balans utan termostaternas hjälp. Då är det optimalt.Sen ställer du termostaterna lagom så de stryper när du eldar eller solen ligger på.
Ja, det är värmekurvan. För att en höjning av värmekurvan ska ge högre temperatur inomhus krävs att termostaterna på golvvärmen inte går in och stryper flödet. De ska i normalfallet vara helt öppna och bara stänga när solen värmer eller det är många personer i rummet. Förinställda flöden till golvvärmeslingorna och värmekurvan ska se till att de blir rätt temperatur inne utan att termostaterna behöver gripa in. Får man till det rätt finns inte så mycket mer att göra. Kalldrag i ett hus byggt 2007 trodde jag inte förekom.
Tack, nu förstår jag bättre och ser att jag har förvillat sakerna lite. SORRY!Bilden jag bifogade var när wirsbo "givarna" ej hade batteri til slut upptäckte jag det när jag var på väg att lägga en fråga här för värmen fungerade inte alls. Men när jag såg att wirsbo blinkade så googlade jag på det så hittade jag en annan tråd om att man kunde byta batteri och det har ju hjälp mycket. Så den bilden var inte aktuell det var bara den i första posten.