Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Panasonic
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
) »
Ämne:
Styrning av VP
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Styrning av VP (läst 1598 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Christer Svärd
Gäst
Christer Svärd
Styrning av VP
«
skrivet:
02 januari 2022, 12:57:49 »
Citera
Hej. Jag har en Panasonic WH-SXC09F3E5 Luft/Vatten. Jag vill starta och stoppa den här från en PLC som jag styr värmen i huset med. Om jag kopplar in ekstern start/stopp på plinten för det så stannar den interna cirkulationspumpen också, samma om jag använder ingången til rumstermostat. Då detta är den ända cirkulationspumpen i systemet vill jag inte att den skal stanna när jag gir signal att varmepumpen ska stoppa. Har jag missat någon inställning i här?
Jag vet att det finns modul att köpa så att man kan styra den med Modbus, har någon provat det?
Loggat
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 5055
Karma +2/-2
Värmepump eller värmepumpar?
25fOCUS
SV: Styrning av VP
«
Svar #1 skrivet:
02 januari 2022, 13:17:55 »
Citera
LUFT/vatten, samma vatten på insida som utsida då. pumpen styrs från något eller går konstant i olika konstilationer , stoppas den och flödet stannar på utsidan så kan det bli frysrisk där. har du tänk på det. finns det som nu i nya monoblock någon form av frysskydd i din.
Loggat
Christer Svärd
Gäst
Christer Svärd
«
Svar #2 skrivet:
02 januari 2022, 15:00:51 »
Citera
Det er gass mellom ytterdel og innerdel, men er innebyggd sirkulasjonspumpe som blir huvedpumpe i mitt varmesystem. Jeg vill at den skal gå konstant, ikke stoppe når jeg gir signal til VP at ikke produsere varme.
Loggat
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-2
25fOCUS
«
Svar #3 skrivet:
02 januari 2022, 15:32:53 »
Citera
Då styr VP pumpen och stänger av den när kompressorn stoppar, vad för VP har du. I en del VP så finns det inställning av pumpen i menyn om att gå konstant eller intermenten tillsammans med kompressorn , annars får du koppla bort den från VP och ge den ström från annat håll. VP vet inte om att den går då. Beroende på vad för VP du har , så kan det finnas en flödesvakt som talar om för VP att nu snurrar pumpen. Mer information om din VP behövs
EDit det var info om din VP var lite snabb att läsa , ska kolla upp det.
Loggat
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-2
25fOCUS
«
Svar #4 skrivet:
02 januari 2022, 16:00:28 »
Citera
Kör du bra mot värmesystemet då utan någon tank, bakom frontluckan på väggmodulen, sitter det en pump nere till vänster, och på röret som går upp strax efter pumpen nr 6 och någon konstig sak ( ev flödesvakt ) nr 4 där.
Loggat
Christer Svärd
Gäst
Christer Svärd
«
Svar #5 skrivet:
02 januari 2022, 20:45:36 »
Citera
Jag har en tank på turledning efter VP ut till värmesystemet, därefter en shunt som tar golvärmen, resten av värmen går oshuntat ut till radiatorer. Jag har inte någon temperaturgivare i tanken som tillhörer VP, bara en givare som jag läser i PLC, den styr sen elvärmen i tanken, om den behövs. Har haft detta i 4 år nu utan att elvärmen har varit aktiv.
Loggat
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-2
25fOCUS
«
Svar #6 skrivet:
02 januari 2022, 21:02:58 »
Citera
OK för att få pumpen att gå hela tiden måste den kopplas om till direkt på 230V , ser det lika ut hos dig med plintar. ledning från pumpen på ( röd markering ) 5 flyttas till enligt ( blå markering ) nr 9 , då kommer pumpen att gå 24/7 och den del som du ev har som termostat vecko kommer inte att påverka något. Sen om det kan bli larm för att en flödesvakt kanske finns vet jag inte, du får prova.
Loggat
Christer Svärd
Gäst
Christer Svärd
«
Svar #7 skrivet:
03 januari 2022, 20:55:05 »
Citera
Nej, det ser inte ut så, jag har de plintarna till vänster, där är 9-12 rumstermostaten. Pumpen går direkt till en kontakt på kretskortet, 5-ledare fas-noll-styrsignal-svar från pumpen.
Trodde att man kunde sätta någon parameter att pumpen alltid ska gå, men finner inte det.
Tack før svar
Loggat
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-2
25fOCUS
«
Svar #8 skrivet:
03 januari 2022, 21:00:59 »
Citera
4 ledare till pumpen är det en 3 fas tro då . Har du ett EL-schema eller länk till den så går att få ihop det.
Loggat
Christer Svärd
Gäst
Christer Svärd
«
Svar #9 skrivet:
03 januari 2022, 21:09:33 »
Citera
Nej, inte 3fas. Som jag skrev så är det 1.fas 2.nolla 3.styrsignal (0-6V?) 4.signal nolla til styrsignal 5.puls från pumpen.
Loggat
25fOCUS
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +2/-2
25fOCUS
«
Svar #10 skrivet:
03 januari 2022, 21:21:02 »
Citera
Aha är den varvtalsstyrd då . ett schema skulle vara bra då att se hur styrningen ligger, det med 0 - 6 är det nog inte utan 0 -10 V som normalt används , normalt även att 10 V är max. sen det med puls Tja vet inte riktigt den funktionen därav schema
Loggat
Christer Svärd
Gäst
Christer Svärd
«
Svar #11 skrivet:
04 januari 2022, 07:25:03 »
Citera
Jepp, tryckstyrd. Jag får inte till det att infoga bilder, vet inte varför. Men det är DC 280-373V matning, DC 15V Spänning til styrenhet kontrolsignal DC0-6V Feedback puls på hastigheten
Detta är inte något jag tänker koppla om, får försöka att lösa det på annat sätt.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10211
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #12 skrivet:
04 januari 2022, 09:38:10 »
Citera
Man måste vara registrerad medlem och inloggad för att kunna lägga upp bilder.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
raxo
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 22
Karma +0/-0
raxo
«
Svar #13 skrivet:
04 januari 2022, 21:12:33 »
Citera
Har du sett HeishaMon som ansluts precis som panasonics "Smart Cloud", dvs en liten kontakt på styrkortet så kan du kontrollera maskinen via nätverk. Jag har köpt en innan jag förstod att min pump är för gammal så den kan du köpa ännu billigare än från Igor själv.
https://www.tindie.com/products/thehognl/heishamon-communication-pcb/
Loggat
Christer Svärd
Gäst
Christer Svärd
«
Svar #14 skrivet:
05 januari 2022, 07:08:34 »
Citera
raxo, den ska jag läsa mera om :-) Tack för tipset.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Panasonic
(Moderatorer:
Bertil
,
Rickard
) »
Ämne:
Styrning av VP
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1110
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
Josth
Olof-ström
Kvarn
ghupost
Rillman
Raketost
macman
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info