0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
FLVP och LLVP är en perfekt kombination, dessutom är det perfekt att använda LLVP för kyla sommartid, billigt är det också!Jag rekommenderar att du anlitar du TS Comfort AB från Nykvarn.Eller så tar du Polarpumpen och får en hejbaberiba installatör som du aldrig kommer kunna ställa en fråga till efteråt.Var smart och gör rätt val.
Det blir lite mindre energibesparing om man har den på övervåningen. Fundera på en per våning eller en duo-modell med två innerdelar. Man stänger av/sätter ner den vattenburna värmen i alla rum dit värmen från luftluftvärmepumparna når.
Jag är i samma sits som du men i vårt fritidshus. Jag har en Nibe 360P kopplad till golvvärme. Jag pratade med Nobels kundtjänst och enligt dom så behöver frånluften vara 16 grader för att kompressorn ska gå/kunna återbruka ventilationsluften. Jag är inne på att komplettera FLVP med en LL och när vi inte är där vintertid ställa FLVP i läge ”Sommar”, vilket innebär att den bara gör varmvatten, och ställa LL på 10 grader. När vi är där starta FLVP men blockera elpatronen. Då ger FLVP värme men bara via kompressorn och LL (eller kaminen) höjer då värmen till de 21 vi vill ha. Vad tror ni?https://www.ivt.se/energispararen/hur-du-far-lagre-elforbrukning-med-din-franluftvarmepump/
Har ingen Luftare än men ska sätta in en med App-styrning, IVT Aero 605.. Jag har stängt av ventilationen i pannan sedan någon vecka och ska dit i veckan och se hur det har funkat.