0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag hade inte haft något emot att ha rören sådär. Bet inte om de behöver röra på sig lite? Min installatör ville också dra i taket, blev tvärt nej från mig då jag inte ville riskera att resonansljud från rören skulle höras upp i huset.Så han drog i midjehöjd enligt önskemål och då slänga han på kanal för skydd.
Vet inte om det är så mycket att reklamera. Du kan själv böja rätt rören lite om du känner för det. En slarvig installation lär dock vara den tystaste.Väggenomföringen såg inte så rolig ut. Kunde den inte gått rakt genom skivan på väggen och ut?
Tack för att du tog dej tid att svara.Så du tycker inte att det ser slarvigt ut? Om det bara hade varit att rören var lite böjda uppe i taket så hade jag kunnat räta ut dem själv men när det är flera fel som tillsammans gör att det ser ut som en slarver har gjort installationen då vill jag att de ska göra om. Det var ju trots allt inte gratis. Varför har installatören inte lagt rören i kanal där de kommer in från väggen? Förklaringen jag fått är att han har använt den tjockare typen av rör som "inte går att böja", kan det stämma eller är det bara en bortförklaring? Nu har företaget gått med på att dra rören på väggen i kanal upp till taket, de byter de svarta buntbanden till vita och de kommer att låta rören vid pannan följa samma mönster som de övriga dvs böjas i 90 grader där det behövs. Det är en split om du har missat det, Zubadan SHWM100 som ansluts med 1/2 rör. De kunde inte gå genom skivan eftersom det är ett täckt fönster. De har inte nämnt att en slarvig installation är tystast, däremot var de slarviga när de gjorde inställningarna så de lämnade mej över jul och nyår med bara 17-18 grader så i det fallet gäller iallafall inte din slarvighetsprincip.
Inga problem för riktig montör att bocka/böja rör för en split eller luft/luft, dom som kan stoppar i en nylonlina som passar i röret och bockar. lika som elis gör när dom bockar VP-rör, har sett när dom bockar splitrör som är upp till 20 meter långa och när dom bockat färdigt och fäst rören så drar dom bara ut linan.