Har ett par utrymmen som jag funderar på att lägga klinker i. En toalett på ca 2 kvm samt en hall på ca 5 kvm. Frågan är hur det kommer att fungera i praktiken då golvvärmen inte har så hög framledningstemp. Golvvärmen är mest tänkt som en komfortvärme då det lätt blir ganska kallt med klinker utan värme. Riktiga raddar finns redan i dessa utrymmen men på toan skulle den eventuellt kunna tas bort om det fungerar med enbart golvärme. Detta är i mellanplanet så det är nog bara råspont under nuvarande golvet och sedan golvreglar.
Att blanda system är i sig inget problem. Helst vill man ju kunna köra på samma framledningstemperatur för att slippa en shunt. Om det inte går kan man installera te. Wirsbo Push 12 som shunt om det är små utrymmen. Preblemet för dig är att det är riktigt små utrymmen. 2m
2 är i minsta laget för vattenburen golvvärme, även dinn hall på 5m
2 är liten. Problemet är att slingorna blir så korta och mest består av böjar.
Jag skulle rekommendera att du installerar golvvärmen med 12mm slang för att få tätt mellan slingorna. Du får då ett CC mått på 125mm och det går åt ungefär 8,5m/m
2.
Den klena slangen kan antingen gjutas in i golvmassa eller läggas i plåtar.
Jag skulle göra så här.
På reglarna skulle jag lägga vanligt golvspån som jag sedan fräser 14mm spår i (utrymme måste lämnas så att det går att skruva fast toaletten). I dessa spår läggs plåtar och slang. På detta läggs sedan ett lager golvgips som skruvas och limmas mot underlaget (kan kännas lite läskigt att skruva men det går). Golvgipsen behanlas sedan med primer och fuktspärr innan klinkern läggs. Nu behövs egentligen inte fuktspärr på toaletter och hall men det skadar inte att göra det.
Alltsammans kopplas sedan in mot en Push 12.
Hoppas att du förstår hur jag menar
/Johan