Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: konstigt spol/whine ljud frÃ¥n utedelen  (läst 775 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alenzuzic1983

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
konstigt spol/whine ljud från utedelen
« skrivet: 30 december 2021, 19:12:24 »
hej, blev tipsad av massa avv att vända mig hit om jag behöver hjälp med allt som har med värmepumpar o göra så jag gör ett försök och hoppas ni kan tipsa mig något som kan hjälpa mig på vägen

det är så att vi har en värmepump som var ca 5 år när vi köpte huset dvs 2016 och nu den snart 10 år gammal och jag har börjat märka lite konstigheter . när den funkar så funkar den så att säga, men ibland helt random , så kan det komma ett ljud från enheten ute, lite som ett tjutande elektrisk ljud /typ whine elle spol) och då blåser innerdelen inte alls dvs inget kommer ur fläkten fast den är på. stänger man av den och låter den vila så funkar den som vanligt igen. saken är att det kommer helt random så det är lite jobbigt veta om det är extra kylan ute som gör det eller om det är något annat.

tror ni att jag kanske borde börja med att ta hit nån som gör en service eller har ni nåt tips jag kan börja med o felsöka . tack på förhand

pumpen i fråga:

https://www.burecavent.se/produkt/fujitsu-inverter-luft-luft-varmepump-aoyg18lfc/

lägger till ett ljud som jag hittade på nätet som låter nästan på samma sätt som mitt problem
« Senast ändrad: 30 december 2021, 19:17:57 av alenzuzic1983 »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: konstigt spol/whine ljud från utedelen
« Svar #1 skrivet: 30 december 2021, 19:38:11 »
Den kanske gör en avfrostning av utedelen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: konstigt spol/whine ljud från utedelen
« Svar #2 skrivet: 30 december 2021, 21:35:40 »
om den fungerar så behåll det så
den är ju så jättegammal att även om felet hittas så lär det inte gå att reparera den pga reservdelsbrist

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 602
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!