Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem med gammal v'rmepanna och EcoAir LV  (läst 646 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Vadarfelet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Problem med gammal v'rmepanna och EcoAir LV
« skrivet: 30 december 2021, 12:43:20 »
Hej!
Vi har fått problem med vår värmepanna Egor Comple som inte levererar den temperatur som den bör, samt att kompressor och fläkt på vår EcoAir LV inte går igång. Finns det någon som kan hjälpa, det är kallt!

Händelse:
En av faserna gick (22/12) efter att elbilen laddades. Tidigare upsäkring ej utförd korrect, huvudsäkringar fortfarande på 16A. Säkring bytt och allt utom värmesystemet startade som vanligt.

Larm utlöstes på EcoAir, kompressor larm, rumsgivare.
Displayer till golvvärme på nedanvåning ur funktion
Trycket i systemet gick ner till 0

Testat:
Startat om systemet genom att stänga av huvudströmmen
Kompressor larm försvann
Porlande ljud hördes vid golvvärmen när den sattes på
Stängt av rumsgivare EcoAir
Återställt larm rumsgivare
Mätt resistansen på finsäkring i golvvärme-styrningen då inga lampor lyste.
Kunde mäta resistans (ej oändlig)
Ingen spänning uppmätt i sladdarna
Kontakt/ström in OK
Luftat element - OK
Manuellt startat kompressorn
Går igång, kan ses i diagnos, men ej i logg. Temperatur i VP stiger.
Stängs av igen


Problem:
Värmepanna når ej bör värde (Set:43C, Är:35C)
Trycket i ledningarna sjunker efter på fyllning.
Potentiellt problem i övertrycksventil? –’kondensvatten’ droppar ut
Ventilen öppnades och mycket svart vatten kom ut
Kompressorn ej igång, ej heller fläkt
Låg temperatur i VV


Diagnos EcoAir:
VP
Yttre värmekälla (nej)
Kompressor (nej) Fläkt (Nej)
Framl temp: 35C Bör43C
VP: 36C
Radiator retur: 36C Bör: 38C
Tute:2C
Shuntmotor öppna
Rad/VV

Inställningar EcoAir:
Rumsgivardrift utan
Värmepump: LV/VA
Kompressor tillåten
Systemtyp Shunt
FL vid -15C =60C
Shunt stängd vod Tc ute =20C
Korr diff cid -15C=13C
FL max: 80C
FL min: Nej
Värme från vid 18C Tute
Kompr spärr-10C T




Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3975
  • Karma +3/-0
SV: Problem med gammal v'rmepanna och EcoAir LV
« Svar #1 skrivet: 30 december 2021, 21:14:23 »
Pumpa om expansionskärlet till 0,5 bar. Ställ systemtrycket på 1 bar. Lufta alla element och luftningspunkter.
Se om säkerhetsventilen slutar läcka.

Tro din blåsa i kärlet har spruckit.

Har en teori till som jag spar tillsvidare, man får felsöka i rätt ordning.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Vadarfelet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med gammal v'rmepanna och EcoAir LV
« Svar #2 skrivet: 31 december 2021, 12:51:59 »
Tack för tips! Förstår dock inte hur expansionskärlet kan pumpas separat. Det finns bara möjlighet för påfyllning av vatten till både expansionskärlet och radiatorsystemet/värmepannan, så vitt jag förstår det. Manometern vid expansionskärlet visar samma tryck som värmepannan och jag förstår alltså inte hur dessa skulle kunna visa olika tryck.

Det droppar vatten, där kondensvatten normalt kommer ut, i ungefär samma takt som trycket minskar (om man fyller på). Och sen stabiliseras trycket vid ca 0.3 bar. Skulle det kunna vara säkerhetsventilen som är kass?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29878
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Problem med gammal v'rmepanna och EcoAir LV
« Svar #3 skrivet: 01 januari 2022, 13:52:31 »
På undersidan av expansionskärlet sitter en bilventil (troligen täckt med ett svart plastskydd).
Här kan du pumpa in luft för att höja förtrycket.
Det är lite mickel att få in exakt rätt tryck, och risken finns att antingen ventil eller gummiblåsan är trasig.

Du kan testa att motionera säkerhetsventilen, ibland fastna skräp i käglan, vrid på ratten nån gång och prova sen att fylla på trycket?
Men går det ner från 0.3 till 0 så är det problem med expansionskärlet.

Detta är dock inte ditt enda problem tror jag, golvvärmen ska väl lysa oavsett värmesystemets tryck?
Värmepumpen däremot kan krångla om du inte får upp tryck/flöde på grejerna, kolla att alla cirkpumpar funkar när du fått upp trycket?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!