Jag har bergvärme och en thermia diplomat värmepump. Element i alla rum med dubbla rör.
Bor i en villa från - 80 talet. Känns väldigt dragit och kallt. Hjälper inte till att man har Ftx system som blåser in kall luft i huset. Förra ägaren har säker frysit och skruvar upp kurvan till 49 och satt max temp på 60grader. Men ändå känns det kallt. Känns som elementen blir varma en stund och sen svalnar dom av snabbt.
Jag har testat att återställa allt så nu är kurvan på 40grader och max 55.
Kollar jag framledningstemperaturen så går den upp ganska så snabbt men så fort värmepumpen stannar så sjunker tempen jättesnabbt. Ska den göra det? Från 55 till 37 på typ 20sekunder
Tycker jag har många starter och att vp går onödigt ofta. Nu när det varit minusgrader ute så har även elpatronen gått in och det kan jag se på elräkningen. Testade köra enbart med vp och då sjönk förbrukningen 3gånger så lågt som med elpatronen. Dyrt med el!
Fråga 1. Ska tempen sjunka så snabbt?
Fråga 2. Har två avlånga element 30x200cm. Känner att bara 20cm av elementen blir varma. Tagit bort termostaten och joggat sprinten fram och tillbaka. Men inget hjälper. Vad kan det bero på?