Jag har Toshiba RAS 13 llvp som är monterad i ett stort allrum (35kvm) men värmer även angränsande rum (ytterliggare 40kvm) Inställning på fjärrkontroll är 25 grader, konstant högsta hastighet på fläkt. Har testat med vinge rakt ut och även riktat mer mot golvet. Pumpen är 10 år men i gott skick och går alltid utan problem, har blivit servad och rengjord regelbundet. Utblåsningen håller 45-50 grader efter en stor avfrostning, efterhand så sjunker tempen i utblåsningen ner till 35 grader. Det är kanske normalt men jag kollade tempen på insugningsluften till innerdelen och den var betydligt högre än rumstemperaturen i det rum som den sitter i. Kan det vara så att den tror att temperaturen är uppnådd och sänker effekten? Temperaturen i rummet där pumpen sitter ligger runt 22 grader och nästa rum ligger på 20 grader. Öppningen mellan rummen är ett valv ca 2x2m.
Jag bor i Skåne i en 1 1/2 plans villa med källare, totalt 277kvm som värms av tre Toshiba RAS 13 pumpar. Total förbrukning ligger mellan 13500-14300 kWh. Det är först i år som jag måste sätta på elradiatorer för att få upp värmen till 21 grader. Vi är pensionärer och behöver ha lite varmare.