0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad innebär tystdrift mer exakt, hittar inget i böckerna vad som händer om jag kör det?
Belysning osv drar ingenting, hushållsmaskiner är svårt att få göra slut på mycket värme. Kört 95-graderstvättmaskiner 12 st i rad utan att jag känt mig det minsta ruinerad.Det mesta brukar kosta 2-4 kWh per maskin.Jag tror helt på värmesystemet, även om det ser ut som du har rätt hyfsade radiatorer av dåliga modellen.Undersök värmeinställningarna. Stäng av påverkan rumsgivare denna vintern.Är värmekurvan fel så driver innetemperaturen upp och ned med förändrad utetemperatur. När innetemperaturen är stabil är kurvan rätt. Förskjutning av värmekurvan ställer innetemperaturen.Alla dina termostater ska vara fullt öppna helst året om. När sommaren kommer så kan du se till att den slutar ge värme helt, se manualen.Är värmekurvan jättehög kan den bli glad i tillskott utan anledning. Det är även viktigt att du upplever att alla dina element är lika varma. Din cirkulationspump kanske behöver höjas ytterligare. 19W är inte så mycket arbete på lågenergipump. 30-35W hade jag nog velat ha i alla fall. Se skillnad i framlednings temperatur mot retur om flödet är lagom.Kontrollera att alla termostatpiggar fjädrar tillbaka.Du kan montera elmätare för värmesystemet och en till för poolen, så får du resten via huvudelmätaren, så kan du ringa in var energin går. Du behöver inte skämmas för din titel eller liknande, ett feljusterat värmesystem som periodvis kan använda elen med "dålig hävarm" blir ju inte ditt skam-område eller vad man ska säga.
Med "tyst drift" går kompressorn på reducerad effekt/vartal, som i sin tur gör att den är tystare. Det innebär att den kompletterar med el-tillskott om/när kompressorn inte orkar hålla börvärdet på framledningen.Fabriksinställning för "tyst drift" är "Nej".
Jobbigast är det givetvis när den avfrostar. Då låter det som att det står en dammsugare utanför varje rum.
Jag gissar att det är cirkulationspumpen eller flödet från cirkulationspumpen som skapar missljudet, genom att den går på 100% under avfrostningarna.Antar att du har en bypass och extern cirkpump. Bypassen sitter som en U-böj mellan rören som kommer ut ur värmepumpens topp. Cirkpumpen kan vara placerad när eller långt ifrån värmepumpen, och antagligen på framledningen.Med rätt monterad bypass och cirkpump, så borde det inte vara några problem. Kompressorljudet vid avfrostningarna borde heller inte har möjlighet att fortplanta sig innanför ytterväggen, om/när den är ansluten slang.
Allt ser jättebra ut.Nej, det blir inga bra alls om du släcker ner cirkpumpen under drift.Den cirkpump/flöde jag nämner, är flödet från utedelen via cirkpumpen inne i innedelen. Den flödar med 100% av cirkpumpens kapacitet vid avfrostningar. Det gör den troligtvis via innedelen och bypassen, men att den externa cirkpumpen matar på med energi från villans värmekrets.