Har en GEO 516 men menypanelen har uppgraderats från 600 serien, i övrigt är värmepumparna från 500 och 600 serien tydligen identiska. Problemet är att nu ligger mycket info dolt och jag har inte lärt mig hitta allt ännu. Någon som kollat hur stor skillnaden är, på ett ungefär, i elförbrukningen mellan eco+ och komfort för varmvatten?
IVT tekniker har valt komfort och intervallet för varmvattenberedning ligger mellan 57˚ och 62˚C. Det tar annars ca 45 minuter att fullfölja en varmvattenberedning i läge eco + inklusive viloläge och avkylning av hetgaser, medan i läge komfort är tiden 35 minuter, mycket för att kompressorn går på högre varvtal då jämfört med eco +, men hur mycket mer el går åt? Inomhustemp är satt till 21˚C. så vet någon även om det blir stor besparing eller ej med 20,5˚C ?
Nu när året snart är slut noterar jag att utlovad besparing helt uteblivit 😕 och det ska jämföras med min förra Thermia Classic 105 från 2001 d v s med lite mer än halva effekten och med endast ett borrhål om 174 m. Nu har jag två borrhål totalt 350 meter och 240 000 kr fattigare så någonting är helt klart galet med IVTn. Inställningar, fabriksfel annat?