Uppdatering 2:
Jag satt och funderade över varför det var spikar på kurvan i "Maskinverkstaden" och inte i de andra två rummen. Jag kom på att jag satt ut rumstermostaterna lite provisoriskt och att i "Maskinverkstaden" satte jag termostaten mitt i rummet på en kapsåg med två fönster som vetter mot söder. Det kan ju vara så att solen legat på och träffat termostaten några gånger innan den gått ner, vilket fått systemet att tro att rummet var 1-2 grader varmare än inställt, vilket resulterat i att den stängt av slangen och när solen försvunnit så har temperaturen sjunkit drastiskt vilket i sin tur resulterat i att slangen gått på och returvattnet varit iskallt. Därav problemen igår.
Idag var systemet stabilare, då det inte varit sol eftersom det är mulet.
Så efter denna uppenbarelse så gick jag in i verkstaden och flyttade termostaten till en icke solig plats. Allting gott... Sen så tyckte jag att termostaten i "Verkstad"-rummet var nära fönster som vetter mot öster så jag flytta den till ett skåp som är vägg i vägg med badrummet där shunten sitter. Detta badrum har slingan fullt ös på då en slinga måste vara fullt öppen. Detta resulterade i att skåpet hade 10 grader jämfört med positionen i fönstret som hade 8 grader. Detta viste jag inte just då.
När jag kom in så efter en timme så kollade jag värmepumpen. Då hade "Verkstad"-rummet pikat i värme till 10 grader. När jag stod där så såg jag att framledningen hade börjat sjunka och jag kände på verkstadens returledning som kändes svalare. Sen sjönk temperaturen än mer medan jag stod där och returröret tappa helt sin värme.
Jag kommer flytta termostaten till ett annat ställe och låta det stabiliserar sig igen. Nu kommer det i alla fall ingen sol som stör systemet så chansen att det blir bättre nu är ganska god skulle jag tro, vi får se.