0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jepp VP prioreterar VV och stänger till huset, mer info så får du svar, Fabrikat VP och modell
Är inte hemma på sorten men nu kan det komma något från dom vet bättre, brukar finnas i menyn om att begränsa VV i tid och temp. Så häng kvar.
Hej, är det normalt att elementen ska bli näst intill kall då pumpen går över till varmvattenladdning eller har jag missat någon inställning? Som exempel så har vi haft -23 ute nu senaste dygnet (innetemp ca 21.5), barnen duschade nu på kvällen innan läggdags och körde slut på varmvatten så pumpen har gått över till vvb, inom loppet av 5minuter så är elementen rumstempererade och huset börjar kylas ner, innan pumpen har laddat klart och kommit igång med framledning igen så ligger innetempen på runt 19. Med min gamla nibe så märktes det knappt av att den laddat vvb 1timme då det var likvärdig utetemp, är det bara jag eller är något galet? Går det att tex samköra vvb/radiatorkretsen under vattenladdning, som det är nu så verkar den ju bryta helt på radiatorframledningen. Väl mött!
Hoppas jag inte missuppfattat din tanke men problemet jag upplever är inte när den börjar ladda VV utan att pumpen inte verkar kunna fortsätta värma huset under vattenledning, vet inte om den ska göra det eller hur andra fabrikat fungerar heller men tycker det känns oerhört märkligt att man ska behöva tappa 2 grader eller mer av innetempen bara för man tömt VV tank när det är över -20 ute. Går det att få värmebärare att fortsätta cirkulera genom värmeväxlaren under VV laddning eller liknande tro.. Någon som vet eller upplever samma problem?
Går inte att värma både VV och hus utan en häftig ombyggnad av VP. och då blir det någon växlare till plus lite annat. Endast om det finns en större volymtank och värmen shuntas ut från, det blir då en shuntgrupp och pump till. Det är pennfäktarna hos tillverkarna som tycker det är bra konstruktion och framför allt lite snik då det inte kostar extra grejer. Från Sundsvall och uppåt i landet är det kanske inte bra , när kylan kommer, i övriga landet kan det fungera
Det är inte så mycket pennfäktarna hos tillverkarna utan politikerna i EU som trycker upp direktiven.Visst skulle man kunna värma huset under pågående VV laddning genom att mata ut över en shunt mot huset men det skulle många gånger resultera i en hel del elpatrondrift om du skall värma vattentanken och huset samtidigt. Skulle tanken tömmas helt på varmvatten så skulle det i alla fall resultera i ett kallt hus då värmepumpens returtemperatur från tanken skulle vara så låg att din framledning skulle vara nästan obefintlig.D