0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror inte slingan har svårt att avge värme. Det är nog snarare så att kalluften från våningen över gör att den värmeeffekt som behövs i hallen är högre än vad slingan och golv klarar av. Att deltaT för hallslingan är en halv grad mindre tolkar jag som att slingan är kortare än andra slingor eller att flödet är högre men det påverkar inte värmeavgivningen nämnvärt. Är det en hall kanske det finns en ytterdörr i ena änden. Sådana läcker mer värme än en yttervägg och gör inte saken bättre. Att deltaT sjunker när flödet ökas är som det ska vara. Den avgivna effekten är rätt konstant oavsett flödet. Högre flöde ger då lägre deltaT.
Jag tänkte i min vildaste fantasi att om det är så mycket som kyler golvytan så borde delta-t vara högre, inte mindre. Jag trodde alltså att delta-t över slingan skulle vara högt, men temperaturen i rummet lägre.
Jag skulle kolla/förstärka tätningslisten nedtill på ytterdörren.Inte sällan buktar dörrarna utåt upptill och nedtill när det blir riktigt kallt ute, så pass mycket att det blir en synlig öppning nedtill då kall luft strömmar in.(Så har vi på vår ytterdörr).Du kan prova justera in dörren mer (brukar finnas bleck man kan börja på så den stängs lite mer) eller sätta en extra list nedtill som kan hindra kallraset från dörren.I alla övrigt håller jag med föregående talare.En annan lösning kan vara att sätta in en luftvärmepump uppe så du slipper kallraset uppifrån.Då får du även möjlighet att kyla sovrummen uppe sommartid. Med facit i hand skulle du dubblerat antalet meter slinga just i hallen för att få golvet och rummet varmare.
Om luftvärmepumpen fungerar skulle jag starta den för att värma hallen och i viss mån övervåningen, den är nog inte mycket dyrare i drift än vad din andra värmepump är, i vart fall inte så länge du ligger på plusgrader ute.