0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är det etanol i köldbäraren?Finns villan i söder eller norr?Den effekt 9 kW som du nämner, är det vid 27° rumsluft och 7°/12° på köldbäraren?
Tack för ditt svar,Jag vill finns utanför Umeå, 9kw är delad på två alt. Tre batterier. Kommer att dra två rörssystem dvs stammen är tänkt 28mm och från stammen typ 15 till varje konvektor då anslutning på de flesta konvektorer är 1/2” .Temp på köldbärarsida beror på hur varmt det blir i hållet men antar det kommer att ligga på typ 7-8 grader. Sedan eftersom vi har många stor fönster på söder läge så blir det riktigt varmt när solen är på. Att kyla till typ 20-22 grader vore gudomligt.Tack för tankar och svar!
Det är ofta nästan omöjligt att kyla bort solinstrålning, så där rekommenderar jag att du monterar markiser eller något som skärmar bort solen.Grundvattentempen i Umeå är runt 4°, så det är bra.När jag frågar med de 9 kW du nämner, så är det ofta angivet effekten vid +27°, vilket du inte ska dimensionera för. Ja, du kan göra det, men det kan bli onödigt kraftiga rör. Jag antar att du vill ha rumstempen runt 23°-24°, vilket gör att effekten på de batterier du avser installera har en betydligt lägre effekt.Om vi tror att du får ut 9 kW med ett deltaT på 5°, så är flödet 0,42 l/s med etanolblandning. Det ger ett tryckfall på 440 Pa/m vilket är okej.
jag förstår inte varför man skulle vilja shunta in kylan (begränsa temperaturen till fläktkonvektorn) eftersom min erfarenhet är att man snabbt kommer upp i 8-10 C in och 12-14 C ut ur fläktkonvektorn vid värmeböljor >1 v därmed behövs väl inte det här "kitet" ? Fråga tillverkaren om man ska shunta vid ett uttag uppåt 9kw ?de flesta fläktkonvektorer har en rätt avancerad styrning med motordriven strypventil och variabel fläkt och kan kontrollera rumstemp oberoende av temp på ingående kylning