0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är ju genant att en IVT lägger sig i viloläge under flera minuter
Den stannar av för att det inte ska bli knäppningar i din värmekrets d.v.s. det finns varmt vatten från beredaren som transporteras ut till värmekretsen om/när växelventilen växlar i samtidigt som kompressor och cirkpump är i drift.Därför har IVT valt att stänga ner kompressor och cirkpump under några minuter i samband med att växelventilen växlar mot radiatorerna.
Jag tycker det borde finnas information om sådana saker i användarmanualen. Det här tycker jag generellt är ett problem med nya tekniska prylar. Det finns finesser som gör att det sett ur användaren synvinkel fungerar konstigt men det är mycket svårt eller omöjligt att ta reda på varför det fungerar som det gör. Sen kan man fråga sig vad man gör om man har en tank efter värmepumpen som eliminerar risken för knäppningar. Går det att stänga av funktionen som stänger av pumpen?
Hej LexusKan du förklara för en amatör som jag vad knäppningar är? Den här värmepumpen är konstruerad att producera upp till 65 grader framledningstemp och bortsett från legionella om 65 grader är varmvattnet oftast runt 55 grader. Skulle det vara en belastning att det momentant släpps på 55 grader? Jag vidhåller det är ett konstruktionsfel. Är alla fabrikat konstruerade så här?
Den här värmepumpen är konstruerad att producera upp till 65 grader framledningstemp och bortsett från legionella om 65 grader är varmvattnet oftast runt 55 grader. Skulle det vara en belastning att det momentant släpps på 55 grader? Jag vidhåller det är ett konstruktionsfel. Är alla fabrikat konstruerade så här?
Det är väl kanske svårt att bestämma vilken information som ska ingå i manualen, då den kan bli tjock som en bok. En av forumets moderatorer klagade ju på att Rego 600 hade en manual på 50 sidor d.v.s. 50 sidor enbart för regleringen som då ansågs vara allt för många sidor.