Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Cirkulationspumpens inställningar.  (läst 6556 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3644
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Cirkulationspumpens inställningar.
« skrivet: 23 december 2021, 16:34:35 »
Har installerat en extern cirkulationspump Alpha 2 efter arbetstanken, är inte helt nöjd med vilket flöde jag kan få i radiatorkretsen!

Kan ställa pumpen på 10 olika inställningar men tycker skillnaderna är för lika varandra och ingen är perfekt.
 
En inställning blir 0,7-0,8 m3/H
En på 2,1 m3/H
Dom 8 resterande inställningarna är mellan 2.,4-2,7 m3/H

0,7-0,8 fungerar bra för badrummets golvvärme men klent till toaletten som är i slutet av slingan, då flödet är så lågt att det hinner bli svalt. Med den inställningen så får jag ca 15-16 starter som max per dag.

2,1 m3/H inställningen så fungerar hela golvvärmeslingan i badrum/toalett men då kan jag höra flödet svagt i radiatorkretsens huvudstammar, får 12 starter som max per dag.

Hade kunnat ta 0,7-0,8 inställningen på 4 watt men gillar inte antalet starter per dag.
Perfekt hade det förmodligen varit mellan 1,2-1,7 m3/H

Har ni tips på hur man löser det på bästa sätt, är inte främmande för att kasta ut den nya cirkulationspumpen och ersätta den med en ny, men till vilken? eller ska man bara vrida om kulventilerna på stammarna så man stryper flödet på det sättet, känns iofs som en riktigt dålig lösning.

Förresten god jul på er! tOOmten
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5055
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #1 skrivet: 23 december 2021, 17:43:36 »
Kasta ut den är överkurs och kapitalförstörning . Slingan längst bort behöver mer flöde, medans den andra inte behöver det. För att mer till toa och mindre till det övriga så vill du ändra något. Du säger strypa med kulventilerna. Stopp och belägg, det är en delrinkula i dom  dom tål inte det,  utan flödet gräver ut tätningen i den p.g.a turbulensen  och den är m.a.o söndrig efter kanske ett år. Du ska sätta en riktig strypventil på utgående till radiatorkretsen, här finns det flera sorter, ta inte det som heter TA , den måste man ha ett speciellt instrument för mäta flödet med. Då kan du ställa in vad  du vill med hastighet på pumpen så alla delar för det dom ska ha. Normalt så sätter man in en som är ett nummer mindre på röret , har du tex 28 så tar man en för 22 . hastigheten ökar bara i stryparen,  det för att det ska gå att strypa på ett bra sätt. https://www.google.com/search?. q=strypventil&oq=strypentil&aqs=chrome.1.69i57j0i13l9.9454j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3644
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #2 skrivet: 25 december 2021, 11:57:42 »
Kasta ut den är överkurs och kapitalförstörning . Slingan längst bort behöver mer flöde, medans den andra inte behöver det. För att mer till toa och mindre till det övriga så vill du ändra något. Du säger strypa med kulventilerna. Stopp och belägg, det är en delrinkula i dom  dom tål inte det,  utan flödet gräver ut tätningen i den p.g.a turbulensen  och den är m.a.o söndrig efter kanske ett år. Du ska sätta en riktig strypventil på utgående till radiatorkretsen, här finns det flera sorter, ta inte det som heter TA , den måste man ha ett speciellt instrument för mäta flödet med. Då kan du ställa in vad  du vill med hastighet på pumpen så alla delar för det dom ska ha. Normalt så sätter man in en som är ett nummer mindre på röret , har du tex 28 så tar man en för 22 . hastigheten ökar bara i stryparen,  det för att det ska gå att strypa på ett bra sätt. https://www.google.com/search?. q=strypventil&oq=strypentil&aqs=chrome.1.69i57j0i13l9.9454j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Tack för informationen. tummenupp

Jag ser att jag inte får plats med en strypventil i pannrummet, kanske får byta till en cirkulationspump där man kan ställa hastigheten/flödet med en ratt om det nu finns i lågenergi i allafall eller så får jag acceptera svalare toalett och 3-4 extrastarter på kompressorn varje dag. Det som grämer mig mest är dom där extrastarterna, från 12 till 15-16.

Vi hör inte flödet i rören men det kommer den som bor i villans lägenhet göra och det tråkiga är att det kommer vara precis ovanför där sängen kommer stå. Dom rören ska byggas in med dubbla lager plyfa och sen gips för att försöka minimera ljudet, kanske kan man då ha cirkulationspumpen på den näst lägsta hastigheten.  dontknow
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5055
  • Karma +2/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #3 skrivet: 25 december 2021, 12:39:44 »
Svårt fall doktorn grät . Problemet för dig är att få plats med en strypare, den ska sitta på röret som går till radiatorerna och då beror det på hur rören är kopplade ut från VP, har du bara en pump och du kommer åt rören om går ut, samt delningen till respektive matning, inte mycken plats som behövs, men är det trångt så är det. Det går att sätta stryparen var som helst på matningen för  radiatorerna, den ska strypa ner mot dom så trycket blir lite större  åt andra hållet.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3977
  • Karma +3/-0
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #4 skrivet: 25 december 2021, 15:19:56 »
Har samma cirkulationspump till en av shuntgrupperna. Jag är obeskrivligt less på den.
Kommer också precis emellan. Radiatorläge 3 funkar bäst för mig. Under vår och höst ändrar jag till radiatorläge 2.
Radiatorläge 3 ger mig i -3, 0,6 m3/h och 12 W och ett svagt brus i radiatorerna... Cirka 100 kvadrat radiatorgolvyta.

Är du säker på att det är stamledningarna som låter? Om radiatorerna är instrypta så kan ljudet spridas därifrån. Då kan det bli tystare om du stryper hälften vid termostathuset och hälften vid returstrypningen.

Jag har köpt PWM-pumpar till alla shuntgrupper, så mycket har detta stört mig att inte kunna få bestämma rätt hastighet.
Sälj skiten på blocket eller facebook, allt. lägg på hyllan. På Tradera verkar de bara vara värda 500 kr numera konstigt nog.

En steglös cirkulationspump, Wilo verkar inte helt tokig. Har en sån, det är den enda som tar emot att byta ut.
Mitt korttidsprov gillar Lowara-pumparna bäst, men Roland säger de går sönder tidigt. De vibrerar lite och är steglösa. Gav bort min till mor i julklapp, så får vi se hur länge den håller. Hon verkar tävla i lägsta elförbrukning med sin vedpanna i sitt nedsläckta hus...
« Senast ändrad: 25 december 2021, 15:23:20 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3644
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #5 skrivet: 26 december 2021, 23:44:03 »
Tack HBerggren. tummenupp

Jag har inga radiatorer in-strypta och inga termostater, tills idag, men jag har nu bestämt mig att tillsvidare köra på lägsta hastighet och ta 3-4 extrastarter. Konstigt att det blir så många extrastarter för att jag väljer lägsta hastighet. Sc:,h

Med lägsta hastighet på cirkulationspumpen får jag vid -9 celcius som utomhustemperatur dessa temperaturer inomhus, det är bra just nu!
Toaletten, golv ca 25-26 celcius och ca 22 celcius som rumstemperatur. "Vid varmare väderlek bli golvet för svalt"
Badrummet, golv ca 29-30 celcius och 24-25 celcius som rumstemperatur. "Fungerar bra till +10 utomhus"

Idag har jag monterat 11 termostater, tror jag föredrar det före att strypa in dom i radiatorkopplet för då finns det enkelt fullt ös om man skulle vilja det, rätt delta har jag ändå alltid mellan arbetstank och kompressorn. Har inte ändrat några inställningar på bergvärmepumpen så jag kör inte på för hög kurva i onödan bara för att det finns termostater.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3977
  • Karma +3/-0
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #6 skrivet: 26 december 2021, 23:47:16 »
Du kanske kan ändra gradminuten för kompressorstart -30 eller -45 mindre än nu, så får du färre starter.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3644
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2022, 01:02:01 »
Du kanske kan ändra gradminuten för kompressorstart -30 eller -45 mindre än nu, så får du färre starter.

Återkoppling.

Testade ditt råd, nu går den externa cirkulationspumpen på lägsta hastighet 4Watt, pumpen har 12 starter om dagen som max igen. tummenupp

Jag får vänja mig vid att värmen på toalettgolvet inte blev perfekt, känns som det blev den bästa och enklaste lösningen, tack.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3977
  • Karma +3/-0
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #8 skrivet: 02 januari 2022, 01:58:29 »
Skönt med någon framgång!

4W känns lite lågt.. för att bära all värme ur tanken. Vad får du för delta i och ur arbetstanken då? Misstänker det blir illa vid kallt väder.
Finns det inget lite bättre läge som du kan kombinera med andra gradminutinställningar?

Vad har du för kondensor ut 3-5 minuter efter kompressorn gått och vad är kondensorn precis vid stopp? Beräknad framledning vid samma tillfälle?
Det är bra att få en snygg kylning av arbetstanken så framledningstemperaturen inte rusar för mycket, så COP sjunker.

Vad har du för temperaturer i/ur arbetstanken när värmepumpen startar och beräknad framledningstemperatur vid det tillfället?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9820
  • Karma +19/-4
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #9 skrivet: 02 januari 2022, 08:36:17 »
En steglös cirkulationspump, Wilo verkar inte helt tokig. Har en sån, det är den enda som tar emot att byta ut.
Mitt korttidsprov gillar Lowara-pumparna bäst, men Roland säger de går sönder tidigt.

Min erfarenhet av Lowara är baserad på ett exemplar, kan ha haft otur. Har satt in Wilo Pico Yonos både på köldbäraren och radiatorsidan. De fungerar perfekt. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3977
  • Karma +3/-0
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #10 skrivet: 02 januari 2022, 14:11:41 »
Min erfarenhet av Lowara är baserad på ett exemplar, kan ha haft otur. Har satt in Wilo Pico Yonos både på köldbäraren och radiatorsidan. De fungerar perfekt.
Jaha det var så det var. Då kanske det behövs mer statistik för att avgöra om kvalitén är bra.

Jag driftsatte en Lowara nyss, nu har de sjunkit lite för mig får jag erkänna.
Något märkligt med effektfördelningen och förbrukningen.
Jag mätte med tångamperemeter, så det är kanske inte så pålitliga siffror.
Hastighetsväljaren är steglös 1-7 på ecocirc. Såld under A-collection, 25-40-180, det är en 4-28 W..

1: 21,86 W
1,5: 21,86 W
2: 29,85 W
2,5: 37,6 W
3: 45,12 W
4: 61,57 W
5: 61,57 W
6: 61,57 W
7: 61,57 W

3-stegs gammal 25-40 Grundfos som byttes ut:

1: 32 W
2: 45 W
3: 56 W

Grundfos inverterpumpar verkar börja på 10 W ungefär med samma instrument.
Kanske borde bygga testrigg och testa alla pumpar med mottryck, flödesmätare, riktig elmätare och se vilken tillverkare som ljuger mest?  Ajabaja
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3644
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #11 skrivet: 03 januari 2022, 19:01:08 »
Skönt med någon framgång!

4W känns lite lågt.. för att bära all värme ur tanken. Vad får du för delta i och ur arbetstanken då? Misstänker det blir illa vid kallt väder.
Finns det inget lite bättre läge som du kan kombinera med andra gradminutinställningar?

Vad har du för kondensor ut 3-5 minuter efter kompressorn gått och vad är kondensorn precis vid stopp? Beräknad framledning vid samma tillfälle?
Det är bra att få en snygg kylning av arbetstanken så framledningstemperaturen inte rusar för mycket, så COP sjunker.

Vad har du för temperaturer i/ur arbetstanken när värmepumpen startar och beräknad framledningstemperatur vid det tillfället?


Nu är tempgivarna rätt dåliga i arbetstanken, går till 120 celcius, det skiljde 2 celcius mellan övre och under temp mätare precis innan kompressorn skulle starta, tittar jag på värmepumpens givare så är det delta 0. Värmebärarpumpen är inställd på 1%.

 Vi har haft -12 celcius som kallast efter det att jag hade cirkulationspumpen på 4 watt, det var inga problem.

Efter 4 minuter, kondensorn 34,8 celcius, beräknad framledning 33,2 celcius, hetgas 64,1 celcius
Efter ca 45 minuters körning, precis innan kompressorn stannar, kondensorn 41,6 celcius, beräknad framledning 33,0 celcius, hetgas 66,9 celcius

Utomhustemperatur strax över nollan.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3977
  • Karma +3/-0
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2022, 01:37:32 »

Nu är tempgivarna rätt dåliga i arbetstanken, går till 120 celcius, det skiljde 2 celcius mellan övre och under temp mätare precis innan kompressorn skulle starta, tittar jag på värmepumpens givare så är det delta 0. Värmebärarpumpen är inställd på 1%.

 Vi har haft -12 celcius som kallast efter det att jag hade cirkulationspumpen på 4 watt, det var inga problem.

Efter 4 minuter, kondensorn 34,8 celcius, beräknad framledning 33,2 celcius, hetgas 64,1 celcius
Efter ca 45 minuters körning, precis innan kompressorn stannar, kondensorn 41,6 celcius, beräknad framledning 33,0 celcius, hetgas 66,9 celcius

Utomhustemperatur strax över nollan.
Jag tycker det drar iväg lite väl kanske, hade varit bättre om du får mer värme i huset än i lager för COP skull när du jagar långa körningar.
Vad visar den för W på fast läge två?
Hur blir ungefär samma test då?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3644
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2022, 17:06:39 »
Deltat i arbetstanken är när kompressorn inte går, när kompressorn jobbar så är delta ca 7-8 celcius.
På läge 2 så drar cirkulationspumpen 19 watt.

Här kommer resultaten efter ändring till läge 2.
Efter 4 minuter, kondensorn 35,8 celcius, beräknad framledning 33,7 celcius, hetgas 65,3 celcius
Efter ca 60 minuters körning, precis innan kompressorn stannar, kondensorn 42,9 celcius, beräknad framledning 33,5 celcius, hetgas 76,6 celcius

Utomhustemperatur runt nollan.

Skillnaderna är att kompressorn går 15 minuter längre och att hetgasen är 10 celcius högre, elförbrukningen är högre och då syftar jag inte på cirkulationspumpens ökning med 15 watt utan att kompressorn krämar på lite extra efter 5-8minuter, ungefär 80-90 watt + cirkulationspumpens 15 watt.





Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad nisse175

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 203
  • Karma +0/-0
SV: Cirkulationspumpens inställningar.
« Svar #14 skrivet: 04 januari 2022, 19:48:21 »
Vilket flöde har du genom värmepumpen till arbetstank?

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!