0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kasta ut den är överkurs och kapitalförstörning . Slingan längst bort behöver mer flöde, medans den andra inte behöver det. För att mer till toa och mindre till det övriga så vill du ändra något. Du säger strypa med kulventilerna. Stopp och belägg, det är en delrinkula i dom dom tål inte det, utan flödet gräver ut tätningen i den p.g.a turbulensen och den är m.a.o söndrig efter kanske ett år. Du ska sätta en riktig strypventil på utgående till radiatorkretsen, här finns det flera sorter, ta inte det som heter TA , den måste man ha ett speciellt instrument för mäta flödet med. Då kan du ställa in vad du vill med hastighet på pumpen så alla delar för det dom ska ha. Normalt så sätter man in en som är ett nummer mindre på röret , har du tex 28 så tar man en för 22 . hastigheten ökar bara i stryparen, det för att det ska gå att strypa på ett bra sätt. https://www.google.com/search?. q=strypventil&oq=strypentil&aqs=chrome.1.69i57j0i13l9.9454j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Du kanske kan ändra gradminuten för kompressorstart -30 eller -45 mindre än nu, så får du färre starter.
En steglös cirkulationspump, Wilo verkar inte helt tokig. Har en sån, det är den enda som tar emot att byta ut.Mitt korttidsprov gillar Lowara-pumparna bäst, men Roland säger de går sönder tidigt.
Min erfarenhet av Lowara är baserad på ett exemplar, kan ha haft otur. Har satt in Wilo Pico Yonos både på köldbäraren och radiatorsidan. De fungerar perfekt.
Skönt med någon framgång!4W känns lite lågt.. för att bära all värme ur tanken. Vad får du för delta i och ur arbetstanken då? Misstänker det blir illa vid kallt väder.Finns det inget lite bättre läge som du kan kombinera med andra gradminutinställningar?Vad har du för kondensor ut 3-5 minuter efter kompressorn gått och vad är kondensorn precis vid stopp? Beräknad framledning vid samma tillfälle?Det är bra att få en snygg kylning av arbetstanken så framledningstemperaturen inte rusar för mycket, så COP sjunker.Vad har du för temperaturer i/ur arbetstanken när värmepumpen startar och beräknad framledningstemperatur vid det tillfället?
Nu är tempgivarna rätt dåliga i arbetstanken, går till 120 , det skiljde 2 mellan övre och under temp mätare precis innan kompressorn skulle starta, tittar jag på värmepumpens givare så är det delta 0. Värmebärarpumpen är inställd på 1%. Vi har haft -12 som kallast efter det att jag hade cirkulationspumpen på 4 watt, det var inga problem.Efter 4 minuter, kondensorn 34,8 , beräknad framledning 33,2 , hetgas 64,1 Efter ca 45 minuters körning, precis innan kompressorn stannar, kondensorn 41,6 , beräknad framledning 33,0 , hetgas 66,9 Utomhustemperatur strax över nollan.